Stor veninde gruppe
brevkassespørgsmål af
Pigen På 12 år
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år.
Jeg går i en veninde gruppe hvor vi er 6. Alle de 5 andre piger går i min parallel-klasse, så det er det første problem (dog ikke noget der betyder så meget). Mit problem er at jeg nogle gange synes at vi er lidt for mange. Og at det er svært at finde på ting at lave i frikvarterene. Helt ærligt er det egentlig ikke dem alle jeg er særlig tæt med. Men der er nogle af dem jeg er virkelig tæt med. Den ene har jeg været bedsteveninder med det meste af min skoletid. Der var hende og jeg i en veninde gruppe, men den blev splittet op. Nu er vi så altid sammen igen.
Jeg synes at det er ærgerligt at vi ofte ikke kan blive enige om hvad vi skal lave. Eller slet ikke kan finde på hvad vi skal lave.
Alt i alt er det bare lidt uoverskueligt.
Jeg håber at i kan hjælpe. Hilsen Pigen På 12 år <3

Svar:
Kære pige
Hvor lyder det dejligt at høre, at du trives i skolen og har gode veninder, både de helt tætte og de mindre tætte af slagsen. Det er sådan med venskaber, at de udvikler sig hele tiden. Nogle venskaber bliver tættere med tiden, andre venskaber glider ud, og der kan opstå nye venskaber helt spontant. Og venskaber kan bygge på forskellige ting, det kan være fælles interesse for sport eller fordi man bor tæt på hinanden. Det lyder til, at jeres venindegruppe bygger på, at I alle går på samme klassetrin.
Det er selvfølgelig ærgerligt, at det kan være svært for jer at blive enige om, hvad I skal lave sammen alle seks, og det er også ærgerligt, at I nogle gange slet ikke kan finde på, hvad I skal lave. Mit råd til jer vil være, at I kan lave en lille "brainstorm" på, hvad I hver især kunne tænke jer at gøre i frikvartererne. Det vil sige, at I kan snakke om forskellige ideer til, hvad der kunne være sjovt at lave. I første omgang skal I bare skrive dem ned, og derefter kan I plukke fra listen, så alle kan få lov at bestemme en ting.
Jeg håber, at min svar gav dig lidt ideer til, hvordan I kan løse det.
Venlig hilsen
Lucia