Stopper med Porn men hvad så?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har prøvet at stoppe med at se Porn. Og det er gået rigtig godt. Jeg høre at det er dårligt for dig. Men jeg bliver ved med at have sex tanker. Der siger at jeg bare skal se det igen og så masterbait. Det er lidt ligesom en engel og en djævle på sine skuldre. Jeg lytter virkelig meget til englen. Men det er svært ikke at have løst nu hvor jeg har gjord det før. Jeg har prøvet at masterbait uden porn. Det kunne jeg godt men det var den samme følse jeg havde og fik. Mit spørgsmål er om det er okay at masterbait uden at se porn eller om det er lige så slemt/dårligt som at se porn. Da jeg så porn havde jeg enda tænkt mig at købe et sexlegetøj. Men fik ikke gjordt det. Mine forældre ved ikke noget om det her. Og jeg har heller ikke lyst til at infomere dem om det! Og er der andre måde at masterbait på? End at bare bruge sin hånd.

Svar:
Hej Anonym.
Mange tak for dit spørgsmål! Hvor er det godt at du har skrevet til os - jeg kan godt forstå at det ikke lige er noget du har lyst til at snakke med dine forældre om, selvom de sikkert ville tage rigtig godt imod det, hvis du prøvede at snakke med dem.
Du spørger om det er okay at onanere uden at se porno eller om det er lige så slemt som at se porno.
Som det første vil jeg gerne fortælle om porno generelt.
Porno er som sådan ikke skadeligt, slemt, usundt eller dårligt. Det kan være et rigtig godt værktøj til at komme i den rette stemning, eller søge inspiration til noget man selv har lyst til at prøve. Forestillingen om at porno er usundt, er meget normal, og jeg tror at der er rigtig mange, specielt unge, der føler en slags skyld når de har set det. Grunden til dette er at porno er meget tabubelagt, der er altså meget få mennesker der snakker åbent om det, og derfor er der mange unge der ikke ved så meget om det og hvad det egentlig er.
Der er dog et par vigtige ting man skal huske når man ser porno:
1. Porno er et skuespil og sex ser meget sjældent sådan ud i den virkelige verden. Dem der har sex i pornovideoen er altså skuespillere og har til opgave at få sexen til at fremstå på en bestemt måde. Der er en instruktør der fortæller skuespillerne lige præcis hvad de skal gøre. Kvinderne "faker" måske en orgasme, eller de snakker på en måde der aldrig er nogen der ville gøre i den virkelige verden.  Sex i den virkelige verden er ofte forbundet med masser af kærlighed og omsorg for sin partner, hvilket sjældent er tilfældet i porno.
2. Pornoskuespillernes job er at se lækre ud! De ser altså ud som de gør fordi det er sådan de får deres løn og de har mere tid til at træne og spise rigtigt - samtidigt er der ofte et professionelt team der hjælper dem med at se lækre ud, f.eks. ved at lægge en masse god makeup osv. Vi andre har jo ikke på samme måde mulighed for at gå sådan op i vores udseende, og derfor skal man virkelig være opmærksom på ikke at sammenligne sig selv med skuespillernes udseende. Samtidig får mændene i disse film ofte medicin for at kunne have rejsning i længere tid.
3. Man kan blive afhængig af porno! Der skal dog rigtig meget til at man bliver afhængig af det, og man kan sagtens se det flere gange om dagen, uden at man har et afhængighedsproblem. En god måde at tjekke om man er afhængig af porno, er hvis man ser porno selvom man egentlig ikke har lyst til at se det.
Så når du ser porno, er det vigtigt at huske på at det er skuespil, lidt ligesom en superheltefilm, og altså ikke noget man skal sammenligne hverken sig selv eller andre med.
Det er derfor helt op til dig selv om du vil se porno mens du onanerer eller om du ikke vil - begge dele er helt normalt og altså ikke noget du bør være nervøs for. Bare gør hvad du selv har mest lyst til.
Derudover er det også helt normalt at blive ved med at have sextanker når man er på din alder - din krop er nok nået et stadie hvor hele denne her verden med sex bare er super spændende og ny, og det er helt normalt at tænke meget på det.
Jeg linker lige en artikel fra TV2 fra 2020 der snakker lidt om, om det er skadeligt at se porno, hvorfor vi gør det, og hvor normalt det er. Den kan du jo prøve at kigge i hvis du har lyst specielt under punkt 4.
https://nyheder.tv2.dk/2020-03-17-er-det-virkelig-skadeligt-og-fem-andre...
Hvis du læser i den, kan du se at der er rigtig mange andre unge der ser porno - også flere gange om ugen.
Til sidst spørger du om der er andre måder at onanere på, end at bruge sin hånd.
Det er der helt sikkert, og som du selv er inde på, er sexlegetøj et glimrende alternativ - man skal dog være 16 år før man kan købe sexlegetøj i Danmark.
Dog er der faktisk en tidligere bruger her på Cyberhus der har prøvet at lave sit eget legetøj - det kan du se her: https://cyberhus.dk/blogs/sex-lyst-erotik-blogger/kunstig-fisse
Så jeg syntes bare du skal se alt det porno du har lyst til, og udforske denne store verden der hedder sex!
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig!
Mvh. Chris - Cyberhus