Stiv pik hver gang jeg ser min kæreste
brevkassespørgsmål af
Wiliam
15 år
Sagen er den at jeg har en kæreste. Og hun er rigtig dejlig og er rigtig glad for hende. Men hver gang jeg er sammen med hende, snakker i telefon med hende eller snapper med hende får jeg stiv pik. Ved gidt at det sikkert er meget normal når man kommer i teenagealderen, men er virkelig træt af det. Kan man ikke gøre noget så jeg ikke får det? Vil helst ikke til lægen med det. Vi har haft sex før, flere gange og har været sammen i over 3 måneder, har haft problemet fra start af.

Svar:
Hej Wiliam,
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen. Jeg kan godt forstå, at du er generet af at få ufrivillig stiv pik, og du er helt sikkert ikke den eneste. Det lyder til, at du har en dejlig kæreste, som du er meget glad for, og det kan hænge sammen med de problemer, du oplever.
Først og fremmest har du ret i, at det ofte er noget som sker i puberteten, hvor kroppen er fuld af hormoner, og så skal der ikke så meget til før, man får rejsning. At få stiv pik hænger ikke altid sammen med lyst eller sex, og det kan ske på de mest mærkelige tidspunkter, hvor det ikke er så fedt, og det kan opleves som meget pinligt. Det kan også være, som du beskriver, at man tænker på/ser en man er tiltrukket af, eller at man tænker på sex/noget der tænder en. Jeg tænker ikke, at det er noget lægen kan gøre så meget ved, og selvom der ikke er en direkte kur, vil jeg forsøge at give dig nogle råd, som jeg håber, du kan bruge.
Det første, du kan prøve, er at tænke på noget andet og flytte fokus. Det kan være noget ubehageligt eller utiltrækkende. Her må du prøve dig lidt frem, og se om du kan finde noget, som virker for dig. Da det er helt naturligt at få ufrivillig rejsning, kan du prøve at ignorere det så meget som muligt ved at fokusere på noget andet, f.eks. på hvad du er i gang med i det øjeblik, hvor det sker. Jo mindre du tænker over det, jo mindre kommer det til at fylde for dig, og så falder rejsningen måske lettere.
Nogle mener, at hvis man onanerer ofte, kan det afhjælpe de ufrivillige rejsninger, fordi man så er mere seksuelt tilfredsstillet, og derfor ikke bliver så let tændt.
Selvom det er irriterende, er det ikke noget du kan gøre for, og det er som sagt helt normalt. Når man er meget tiltrukket af nogen, som det lyder til, at du er af din kæreste, skal der ikke så meget til før, at man bliver tændt og får stiv pik, hvilket ikke er en dårlig ting, men egentlig et udtryk for, at du er rigtig glad for din kæreste. Heldigvis går de ufrivillige rejsninger som regel over med tiden, som man bliver ældre.
De bedste hilsner,
Jeanette