stiv pik
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg er en dreng 13, har aldrig rigtig haft en kæreste men har lyst der er bare ikke rigtig nogen jeg gider. Problemet er at bare jeg rør ved en pige får jeg stiv pik, og min pik er aldrig slap minimum halv stiv. hvorfor er min pik hele tiden stiv

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål - det er helt naturligt, det der sker i din krop. Når man bliver teenager begynder en masse hormoner at suse rundt i kroppen, hvilket betyder at man som dreng f.eks. kan få en ufrivillig rejsning. Det mandlige kønshormon hedder testosteron, og er bl.a. hvad der gør at drenge i puberteten får hår på kroppen, at stemmen går i overgang og at man får ufrivillige rejsninger.
Det er helt normalt at drenge oplever ufrivillige rejsninger, og er altså ikke nogen du kan gøre for. Man kan få ufrivillige rejsninger ved mange ting - rystelser, berøringer eller måske ved at se på en person, som man godt kan lide og som man tænder på.
Der er desværre ikke så meget at gøre ved det lige nu og her, men det skal nok gå over på et tidspunkt - husk bare på, at det er helt naturligt. Et råd kan være at du - når du får en ufrivillig rejsning - prøver at fokusere på noget helt andet. Det kan være svært, men det hjælper mange. Du kan også prøve at tage noget tøj på, der dækker området så godt som muligt.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner
Stine