Stemme overgang

brevkassespørgsmål

Stemme overgang

brevkassespørgsmål af
Anton
17 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej jeg er 17 år. Er det underligt hvis min stemme ikke er gået i overgang eller er der noget man kan gøre ved det?

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål.

Det er ret svært at svare på præcist hvornår din stemme går i overgang, da det kan være ret forskelligt fra person til person. For de fleste vil det typisk ske omkring 14-15 års alderen, men det kan sagtens svinge med et par år. Det hænger som oftest sammen med hvordan resten af din krop udvikler sig i puberteten. Har du f.eks. fået kønsbehåring? Er din krop begyndt at vokse? Vokser din pung og penis? Hvis du oplever at alle de andre områder er begyndt at ændre på sig, så går der nok ikke længe før din stemme også begynder at ændre sig. Der er desværre ikke noget du kan gøre for at skynde på det.

Når stemmen går i overgang betyder det at dit stemmebånd vokser i bredde og længde. Så kan stemmen knække eller lyde høj når man snakker, men når det er ovre, vil din stemme være dybere.

Hvis du fortsat er bekymret for det, så vil jeg anbefale dig enten at tale med dine forældre eller med sundhedsplejersken på din skole.

Venlige hilsner,

Signe