Stemme

brevkassespørgsmål

Stemme

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 13 år som er i tvivl om hvornår min stemme går i overgang. Jeg ved godt selv at jeg er godt inde i puberteten da jeg har fået kropsbehåring og min pik bliver større. Min stemme er nogle gange dyb og andre gange lys. Og man kan godt lidt se mit adamsæble. grunden til at jeg skriver er for at høre om hvornår min stemme sådan permanent bliver dyb/går i overgang.

Svar:

Hej Anonym

Jeg kan godt forstå du er nysgerrig, og gerne vil vide hvornår din stemme bliver dybere. Det er dog ikke muligt at sige noget særligt præcist om.

Du oplever allerede nu en masse andre tegn på at du er godt igang med puberteten, og så skal det med stemmen helt sikkert også nok komme. Hvornår er svært at siige. Kroppen har sin helt egen køreplan, og tingene udvikler sig i den rækkefølge og det tempo, som er "kodet" ind i dig. Drenge udvikler sig helt indtil de er i starten af 20´erne, så det kan sagtens være at din temme først har fundet sit permanente niveau, når du er fyldt 20, men det kan også ske før.

Et er sikkert, og det er at du er godt på vej. Så der er ikke andet for end at have lidt tålmodighed, og lade kroppen arbejde.

Gode hilsner
Elisa

Elisas billede
Elisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål