Start på hf
brevkassespørgsmål af
amalie
18 år
Hej.
Jeg er lige startet på hf, for en uge i dag. Jeg synes det er så svært, ikke som sådan det faglige men det med venner.
Jeg blev sat sammen med en dreng, som siddemakker,  som var meningen jeg skulle gå rundt med i frikvateret, osv. Men han går altid, med en af de andre drenge. Derfor er jeg helt alene. Jeg har vildt ondt i maven hver morgen og er vildt bange for at komme i skole. Jeg er også bange for at der er ingen der overhovedet vil snakke med mig,  selvom jeg prøver hvad jeg kan for at snakke med andre. Jeg er vildt bange for at jeg slet ikke får nogle venner. Det betyder bare rigtig meget for mig at jeg har nogle, jeg kan være tryk ved. Det virker bare som om at alle de andre piger har det vildt godt, og allerede har skabt venskaber. Det er bare dybt frustrendende :(

Svar:
Hej med dig :)
Det lyder som en lidt hård opstart for dig. Det er aldrig rart at føle sig alene, og slet ikke at have ondt i maven når man skal ud af døren. Jeg vil råde dig til at snakke eller skrive med en eller flere af dine lærere omkring det. De har også interesse i at alle har det godt i klassen og måske de vil hjælpe med at skabe lidt socialt og lidt forskellige grupper som I kan arbejde i i de forskellige lektioner så du ikke "kun" har ham din sidemakker som går med alle de andre drenge.
Det er svært at skabe nye relationer, men jeg er sikker på at de andre piger er søde og klar på at blive venner med dig også. Der er måske andre end dig i klassen der synes det er lidt svært med det sociale og så er det kun godt hvis lærerne holder lidt fokus på det. I skal ikke på sådan en "ryste-sammen-tur" med overnatning eller noget? Det kan være en god mulighed for at få snakket lidt med nogle nye. Det kan også være, der er nogle aktiviteter du kan melde dig til? Nogle skoler har noget sport eller andet fritidsaktivitet.
Det kan være svært at være den, der tager det første skridt og starter en samtale, men det er oftest noget, vi alle er nervøse for. Lige så snart man har gjort det et par gange, føles det lettere. Giv det lidt tid, du skal nok få nogle gode venskaber.
Jeg ønsker dig held og lykke med det og er sikker på at du nok skal falde godt til i klassen inden længe.
Mange hilsner
Trine