kan ikke overskue det mere
brevkassespørgsmål af
ch
19 år
hvor skal man gå hen, når man ikke får den hjælp man skal bruge af psyk, men politiet er irriteret over en + nogle gange gerne vil indlægge en (har tvangsindlagt mig 1 gang). Jeg vil også gerne tale med politiet om hvorfor de gør som de gør og har en masse spørgsmål til dem, men nogle af dem bliver meget sure på mig og tror alt sker fordi jeg vil have opmærksomhed, men har det virkeligt dårligt og har været ved at hoppe ud fra en bro.

Svar:
Kære ch,
Når man har det svært er det vigtigt at søge hjælp, og det er virkelig godt at se, at det også er det du gør. Men hvor er det bare ærgerligt, at der hvor du har søgt hjælpen, har du ikke fået den.
Heldigvis er der stadig nogle ting du kan gøre:
1. I øjeblikket kører der en forsøgsordning, hvor alle unge mellem 18 og 20 år, der henvises med depression eller angst, kan få gratis psykologhjælp. Ordningen kører frem til 31/12-2021. Ud fra det du skriver kan jeg ikke tyde præcis hvad det er der gør, at du har det svært. Men eftersom du har været ved at hoppe ud fra en bro tænker jeg, at der er en rimelig sandsynlighed for, at du er en af dem, der vil kunne få gratis psykologhjælp. For at benytte tilbuddet skal du en tur forbi din læge og få en henvisning. Og derefter er det sådan set bare at finde en psykolog, der har tid. Psykologen vil kunne hjælpe dig med at få mere ro på indeni, og vil også kunne hjælpe dig til at se de handlemuligheder du har, i din situation.
2. Udover psykologen tænker jeg, at det kan give mening at kontakte din sagsbehandler i kommunen. Alle med et dansk cpr.nr. har en sagsbehandler i kommunen. Sagsbehandleren er som oftest en socialrådgiver. Socialrådgivere ved rigtig meget om hvilke tilbud, der er i din kommune som kunne passe til dig. Og så ved de meget om lovgivning og kan derfor måske give dig svar på nogle af de spørgsmål som politiet ikke vil svare på.
3. Lidt afhængigt af, hvad det er du gerne vil have svar på fra politiet, tænker jeg, at du har forskellige muligheder for at kontakte dem direkte. Hvis det er nogle generelle ting, fx vedrørende deres arbejdsgange eller deres metoder, kan du ringe til dem og få en snak. Hvis det handler om specifikke betjente og deres tilgang til dig tænker jeg, at du kan prøve at møde op på politistationen og bede om at tale med dem det handler om, eller du kan bede om at få deres mailadresser, så du kan skrive til dem. Det er ikke sikkert, at du kan få lov til nogle af de ting, men hvis du kan, er det den mest direkte måde at få fat i de betjente det drejer sig om.
Når man har brug for hjælp er det ikke rart at opleve, at dem man henvender sig til ikke kan eller vil give den hjælp man har brug for. Jeg håber derfor at mine råd kan hjælpe dig lidt på vej til at finde nogen, der kan give dig det du har behov for.
Mange hilsner,
Siv