Stadig jomfru?
brevkassespørgsmål af
Lærke
15 år
Jeg er meget i tvivl om jeg stadig er jomfru. Jeg var sammen med en dreng her nytårsaften og vi prøvede men det var meget svært. Vi asede og masede men kunne ikke få mere end pikhovedet ind i hullet. Selve stangen kom aldrig ind uanset hvor meget vi arbejdede. Til sidst måtte vi opgive, vi var helt svedte. Nu er jeg i tvivl om jeg stadig er jomfru når den ikke kom længere ind? Det betyder meget for mig at vide om jeg er jomfru. Det skal lige siges at undervejs kom jeg til at få en orgasme fordi hans ting hele tiden stødte mod min klit mens vi forsøgte og få den ind. Betyder det noget i forhold til om jeg er jomfru eller ikke jomfru? På forhånd tak for svar.

Svar:
Hej Lærke,
Det er et virkelig godt spørgsmål du stiller. For hvornår er man egentlig jomfru og hvornår er man det ikke længere? Og hvad er du? Det handler om, hvordan du definerer sex.
De fleste kan blive enige om, at når man har haft sex første gang, så er man ikke længere jomfru. Men hvad vil det sige? Hvad betyder "sex"? Mange sætter lighedstegn mellem "sex" og "pik i skede". Men sex kan være meget mere og meget andet end det. Oralsex (blowjob, slikke fisse, osv), håndsex (handjob, finger, osv) og fælles onani er alle seksuelle aktiviteter og/eller typer af sex. Her vil nogle mene, at har man haft håndsex, er man ikke længere jomfru. Andre vil mene, at det først er hvis man har haft oralsex, at man ikke længere er jomfru. Andre igen vil mene, at det først er hvis man har haft penetrationssex (pik i skede), at man ikke længere er jomfru.
Så hvorvidt du stadig er jomfru handler altså om, hvordan du definerer sex. Hvis du definerer sex som "penetration, hvor pikken skal hele vejen ind" så er du stadig jomfru. Hvis du i stedet definerer sex som "en seksuel aktivitet sammen med et andet menneske" så er du ikke længere jomfru. Definerer du sex som "en seksuel aktivitet sammen med et andet menneske, hvor én eller begge parter opnår orgasme" er du heller ikke længere jomfru. Det handler altså om, hvad du mener er sex og hvad du mener ikke er sex. Så det er kun dig selv, der kan afgøre, om du stadig er jomfru.
Ift. at I havde så meget besvær med at få pikken ind tænker jeg, at det nok enten har været fordi du ikke var våd nok eller fordi du ubevidst er kommet til at spænde i dit underliv. Eller en kombination af de to. For at penetrationssex skal føles dejligt, rart og let er det vigtigt at bruge god tid på forspil. Det er vigtigt, at I bliver varmet godt op, og at du bliver ordentligt våd og kan slappe helt af. Det vil give den dejligste og mest behagelige oplevelse for jer begge. Forspil kan nærmest være hvad som helst - det handler bare om at pirre og at tænde hinanden.
Jeg kan desværre ikke give dig et entydigt svar på, om du stadig er jomfru. Men forhåbentlig kan mit svar hjælpe dig med at finde ud af, hvad du selv mener du er.
Mange hilsner,
Siv