Ømme brystvorter
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Super fedt at I tager jer tid til at besvare spørgsmål, som måske ellers ville blive tiet ihjel. Her på det seneste er jeg begyndt at få ømme brystvorter. Det kan være hvis jeg eksempelvis rammer dem med en finger eller sågar når vandet fra bruseren strejfer dem. Hvad kan det være? Vokser brysterne, eller noget? Det er måske en irrationel frygt, men det kan vel ikke være brystkræft vel? Burde jeg gå til lægen - det er jo ikke en uudholdelig smerte? På forhånd mange tak. Nicole Sofie

Svar:
Hej Sofie,
Tak for din ros. Den giver jeg videre til de andre.
Med hensyn til smerterne i dine brystvorter så skal jeg forsøge at klargøre det.
Først og fremmest så tror jeg bestemt ikke det er brystkræft. Hvis du er nervøs omkring det, så synes jeg du skal undersøge dine bryster grundigt. Du kan mærke dem efter som om det var et ur. Så mærk dem begge ved kl 1, kl 2 osv. Mange af os kvinder har knuder i brystet, som er bindevæv, og det er helt normalt. Det er de nyopståede knuder som man skal holde øje med. Derudover kan brystkræft vise sig ved sår på brystet, forandring af udseende af din brystvorte eller hvis din brystvorte begynder at vende indad. Hvis du har sådan nogle tegn, så synes jeg du skal få din læge til at undersøge dig nærmere.
Hvis du ikke har nogle af de symptomer, så vil smerterne mest sandsynligt skyldes hormornerne i kroppen. Hos kvinden er det, østrogen og progesteron. Man oplever ofte at brystvorterne er mere ømme lige efter ægløsning. Det vil sige i cirka tre fjerde dele efter din sidste menstruation. Her er progesteron niveauet højest og det kan give spændinger og eventuelt smerte i brysterne. Smerterne varierer meget fra kvinde til kvinde, men mange oplever at de efter nogle cykluser går væk igen.
Håber det var en forklaring på dit spørgsmål og at det snart går væk igen.
Venlige hilsner fra Line