Øjenproblemer

brevkassespørgsmål

Øjenproblemer

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 14 år 2 dage siden

Hej! Jeg ved ikke om jeg skriver det rigtige sted, men her er mit problem. Jeg var til øjenlæge i efteråret, og på mit venstre øje havde jeg -1. På højre øje var det vist normalt, eller -½. Hun sagde at det nok både kunne blive bedre og værre, men at det ikke var nødvendigt med briller, før jeg begyndte at få problemer med synet i hverdagen. Så er det så nu jeg tænker: jeg skal vel ikke have briller, hvis jeg ser sådan nogle pletter, altså nogle gennemsigtige nogen. Jeg kan prøve at beskrive det. Nogle gange, hvis jeg f.eks. er ude at gå eller hoppe på trampolin, så kommer der, svævende i luften, 7-8-9 prikker. (De hænger sammen) De er gennemsigtige, men lidt slørede. Hvad kan det være, og skal jeg have det undersøgt? Kan det være fra hvis jeg har slået øjet? Anonym

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan godt forstå du gerne vil finde ud af hvad de prikker egentlig er for noget. Derfor er det også helt fint at du skriver til os.

Når du hopper i trampolin, så pumper hjertet blodet hurtigere rundt i kroppen, og du får en høj puls. Det kan godt gøre at man får pletter for øjnene, som bevæger sig og ser slørede ud. Så de prikker du ser når du hopper i trampolin er ikke noget som du behøver at gå til øjenlæge med. Du kan heller ikke undgå dem ved at få briller. Det er helt normalt at man kan få lidt pletter for øjnene hvis pulsen er meget høj.

Hvis du har slået øjet så kan man godt være prikker for øjnene lige efter. Men det er ikke nogen som bliver ved med at være der, de forsvinder normalt efter et lille stykke tid.

Inde i øjet sidder der en lille linse, og det er den som din øjenlæge tjekkede. Hvis linsen er meget dårlig, så vil alt du ser være sløret. Den lille linse som hun tjekkede har ikke noget at gøre med at du ser prikker for øjnene.

Dine linser er ikke helt perfekte (så ville de være 0 og ikke minus) men det er rigtig tæt på! :-) Og du kan sagtens gå i rigtig mange år uden at skulle bruge briller. Men hvis du begynder at få hovedpine meget ofte, så syntes jeg du skal fortælle det til dine forældre, for det kan være tegn på at du skal have tjekket synet igen.

Venlig Hilsen
Iben