øget appetit, vægt og kroppen
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej
Jeg har nogle spørgsmål angående øget appetit, vægt og kroppen.
Jeg er en pige på 20 år, ca. 1,63 meter høj og med en vægt der for øjeblikket er ca. 44-45 kg.
Jeg har altid været meget tynd/slank, meget lille af min højde og generelt i den undervægtige klasse. Jeg har dog altid følt mig sund og rask og har heller ikke oplevet nogle gener eller andet i forhold til højden og vægten.
Generelt tjekker jeg ikke min vægt, da jeg ved at jeg som sådan ikke rigtig tager drastisk på eller på den anden side taber mig pludseligt, vægten er relativ stabil, højst sandsynligt også fordi jeg har et lavt stofskifte. Jeg har derfor også altid bare spist som jeg nu har haft lyst til og skulle faktisk i højere grad sørge for at spise nok, frem for at holde tilbage.
I nogle perioder har jeg haft en tendens til at spise for lidt, især mens jeg gik i skole, hvilket nok hovedsagligt var styret af at jeg foretog mig meget, mange afleveringer, opgaver, sport, en almindelig travl hverdag, og at maden derfor blev sat lidt til side, her især middagsmad og mellemmåltider.
Nu, hvor jeg er blevet student og har forebragt nogle måneder derhjemme, da jeg for øjeblikket er i mit sabbatår og venter på svar iforhold til nogle kommende rejser og uddannelser, kan jeg mærke at min appetit er blevet mere og mere tydelig. Da jeg ikke foretager mig så meget, og mest af alt forebringer tid derhjemme, tjekker uddannelser, går nogle ture, besøger venner og tager lidt i byen, er det som om jeg har mere tid til at spise, og mine portioner er tydeligt vokset. Om morgenen spiser jeg betydeligt mere end jeg gjorde før i tiden og under skolegangen, og også ved middagsmad og især aftensmad, kan jeg mærke at portionerne er vokset, hvor jeg ofte tager en portion mere end hvad jeg gjorde før i tiden.
Som sådan er det ikke noget der generer mig, men jeg undrer mig blot og er måske en smule nervøs for, hvorfor min appetit og det at føle sig sulten pludselig har taget sådan til, og at den der mæthedsfornemmelse på en eller anden måde er blevet svære at slukke end førhen.
(Det skal siges at jeg også kan se at jeg har taget en smule på, fra 43 til ca. 44-45 kg, højst sandsynligt også her hen over julen, hvor man jo tenderer til at spise lidt større mænger og mere fed mad)
(Tilmed skal det siges at jeg her de sidste måneder efter afslutning fra gymnasiet, ikke har dyrket så meget sport og dette ikke i en så systemtisk grad, altså i højere grad bare løbet nogle få gange, spillet lidt fodbold og daglige gåture)
Da jeg ved at jeg er ung og min krop højst sandsynligt stadig skal udvikle sig og falde på plads, formoder jeg at det er en del af mine hormoner, kroppens ombygning osv. og da jeg i forvejen ud fra knogle undersøgelser ved at jeg er et år bagud i udviklingen og tilmed også fik min menstruation meget sendt, ved jeg at min krop udvikler sig endnu.
Er den øgede appetit og manglende mæthedsfornemmelse noget jeg burde bekymre mig om, eller blot naturligt, og en del af udviklingen som jeg beskrev ovenfor, måske også fordi jeg netop ikke foretager mig så meget og derfor har mere tid til at tænke over dette og reelt spise mere?
Håber det ikke blev alt for meget at læse, og at i kan hjælpe mig lidt videre :)

Svar:
Hej med dig.
Du er helt og aldeles normal.
Du har selv fat i det helt rigtige, nemlig, at din krop fortsat udvikler sig, du laver mindre sport, og så "keder" du dig måske lidt for tiden, og så spiser man bare mere.
De tre ting jeg har nævnt ovenfor, vil alt sammen gøre, at du kan tage på.
Hormoner, ja, nogen gange kan det gøre at man tager på, andre gange ikke. Hvis du fortsat spiser samme mængde mad/eller mere, men laver mindre sport, ja, så bruger du færre kalorier end du spiser, og du vil tage på.
Din mæthedsfornemmelse fejler ikke noget ud fra det du har skrevet ovenfor, jeg synes det lyder helt normalt og naturligt.
Til gengæld tror jeg ikke at dit stofskifte er lavt. Hvis ens stofskifte er lavt, skal man nemlig have medicin, så det er i det rigtige niveau, og du vil kunne mærke det på andet end øget appetit.
Jeg tænker umiidelbart, at du har en sund krop, og et sundt forhold til din krop. Der er ingen grund til, at du går og vejer dig. Det vigtigste er, at du har det godt med dig selv, og ud fra din højde og vægt, gør det ikke noget om du vejer 5 kg. mere.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og så håber jeg du får en dejlig rejse.
Hilsen Lea