vækstproblemer !!! HJÆLP
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus! Jeg skriver herind, fordi jeg er mega bekymret og bange !!! :( Jeg er en pige på 14 år som er 153 meter høj og vejer 34 kg. jeg er MEGET tynd og har ikke særlig meget brystparti og har heller ikke fået menstration endnu !!! :( Jeg er lige startet i 9. klasse og er ikke særlig glad for det! Det er ikke så meget pågrund af skolen og vennerne og såen men mere fordi jeg har det så dårligt med mig selv og føler at jeg er så mærkelig og anderledes i forhold til alle andre og jeg ville ønske at jeg var lige så høj og udviklet som de andre piger !!! :( Skal egenlig på efterskole næste år i 10, men er SÅ bange for det fordi jeg føler mig nu slet ikke særlig udviklet og klar til det og jeg vil sikkert bare ligne en på 12 stadig selvom jeg faktisk næsten er 16 år på det tidspunkt :( Jeg synes selv jeg spiser normalt og sundt og jeg har også været til 3 årlige tjek hos en børnelæge for at se om min krop fungerede. Hun sagde jo bare at jeg var sund og rask og at alt var iorden, og hun sagde jo også at i 8. klasse der sker der noget men nej jeg følte mig slet ikke anderledes og hun sagde så i 9 .klasse sker der noget med min krop ihvertfald og det er det som jeg er RØV bange for nu at jeg slet ikke tager på, vokser og udvikler mig !!!!!!!! :( Jeg føler siden starten af 8. klasse har jeg stået på den samme vægt mellem 32 og 34 kg ! Og jeg er måske vokset 3 cm :( Jeg forstår bare ikke hvorfor det er mig der her skal gå udover, for min storesøster foreksempel er fint med på højde og vægt og går på gymnasium men jeg, jeg er fuldstændig ude af takt !!! Det er SÅ hårdt :( Bruger forresten næsten heller ikke bh endnu !! PINLIGT :( Min mor siger også bare at det kommer langsomt hos mig og at jeg er fin som jeg er og at vi jo har været ved lægen og at alt er iorden !!! Men jeg går rundt og føler mig helt åndsvag !!! Når jeg er inde og shoppe kan jeg heller ikke passe specielt meget tøj og bruger altid x small FEDT !!! :( PLEASE HJÆLP MIG !!! Vil også bare gerne fortælle det til nogen :/ VH den MEGET fortvivlede pige !!!!

Svar:
Hej Med dig,
Godt du skriver til os, for jeg kan hører at dine bekymringer er meget hårde for dig, og du føler dig fortvivlet.
Det er hårdt at gå alene med sådanne bekymringer, at føle sig anderledes. Jeg kan jo også læse at dine bekymringer har stået på siden 8. klasse. Det er lang tid, at være ked af det, derfor synes jeg bestemt det er noget du skal have hjælp til.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig...
Vi er alle fysisk bygget forskelligt, og vi udvikler os og går i pupertet på forskellige tidspunkter. Nogle piger får menstruation som 12 årige og nogle som 17 årige. Lægen  har vurderet, at du udvikler dig normalt. Det er godt, at du gør det. Der er desværre ikke rigtig nogen løsning som du lige kan gribe fat i, så du kan udvikle dig hurtigere. Din krop arbejder i dens eget tempo, og faktisk er din krop først helt udviklet når du er 18 år, så der sker stadig en udvikling selvom du ikke føler det. Så både menstruation og bryster kan nå at komme endnu.
Jeg synes du skal skrive dine bekymringer og spørgsmål ned på et stykke papir, så er det lettere at få en fælles snak ved lægen, om din normale udvikling og hvor forskellig puperteten kan være for unge piger. Så er det også nemmere for din læge at vurderer om et år, om din krop stadig udvikler sig som den skal, eller om den har brug for et skub.
Der er ingen tvivl om, det er hårdt når du føler sig anderledes. Derfor er det godt, du skriver hertil i brevkassen, fordi det kan være rart at få sat ord på det hele og ja, få det ud af kroppen. Der er også en mulighed at skrive til en voksen i vores chatrådgivningen. Her kan du anonymt chatte med en voksen og det kunne måske også være rart for dig.
Jeg synes også det er vigtigt, at din mor forstår hvor meget det fylder for dig og hvor meget energi det tager fra dig, at have disse bekymringer. Jeg tgror det kunne være rart hvis hun vidste det og kan støtte dig.
Alt mulig god energi her fra
Venlig hilsen Maria B