Vægttab- Hængebryster?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år. Jeg er MEGET utilfreds med min krop, og vil gerne tabe mig. Men vil jeg få hængebryster af det? Når jeg ser de andre piger i min klasses bryster, sidder de meget bedre end mine. (Nok fordi jeg for et år siden har tabt mig 10 kg) Hvis jeg vælger at tabe mig 10 kg. mere vil de så hænge endnu mere? Og kan man lave nogle øvelser for ligesom at holde dem på plads?
-Hvis det har noget og sige, så bruger jeg en B75.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er meget utilfreds med din krop og gerne vil tabe dig, men er bekymret for om dine bryster så vil hænge.
Jeg vil da starte med at sige, at jeg synes det er flot at du har klaret at tabe dig 10 kg. Men jeg tror ikke at dette vægttab har haft den store betydning for hvordan dine bryster ser ud. Det er rigtigt at hvis man taber sig rigtigt meget kan ens hud godt blive lidt slap og rynket og ens bryster kan komme til at hænge lidt. Som regel skal der dog noget mere til og det er som regel når man er noget ældre end dig at det kan være et problem. I din alder er huden og bindevævet under huden ekstremt eftergiveligt, men denne eftergivelighed falder med alderen og allerede når man er 25-30 år er eftergiveligheden noget mindre.
Din krop ændrer sig meget i denne tid også selvom du ikke taber dig. Din krop går fra at være en pigekrop til at blive en kvindekrop med former. Der kan nå at ske rigtig meget med din krop og med dine bryster endnu. Det kan være at de vokser sig større, løfter sig lidt og ser anderledes ud i løbet af de næste år. Det er noget alle piger skal vende sig til, det her med at kroppen begynder at se anderledes ud og jeg kan høre at det er noget du tænker meget over. Derfor synes jeg at du skal prøve at snakke med din mor, idrætslærer eller læge omkring det. Både fordi de kan have nogle gode ideer til hvad du kan gøre og fordi det er godt at snakke med en voksen, når man går rundt med sådanne tanker om sin krop.
Jeg håber at du bliver tilfreds med din krop igen.
med venlig hilsen
Morten