Vægttab
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år der lige har nået et vægttab på 5-6 kg. Min "slankekur" har varet et par måneder nu,hvor jeg ikke har spist slik og usund mad. Problemet er bare at jeg ikke har fået min menstruation hvilken skulle komme for et par uger siden. Jeg har trænet 1 times hård styrketræning hverdag i et stykke tid, flere gåture ugentligt, svømning 1 gang om ugen. Jeg har også læst på nettet at hvis man træner alt for hårdt kan man overbelaste sin krop. Jeg har også været bange for jeg har udviklet en form for spiseforstyrrelse. Min venner synes at jeg ikke spiste særlig meget hvorimod jeg selv havde det fint med mit madindtag. Jeg spiser en masse grøntsager osv. Men har undgået en del kulhydrater. Er bange for at jeg har tabt en stor del muskelmasse og mine forældre siger også at jeg har tabt mig meget på kort tid. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu:( igår besluttede jeg mig for at spise normalt hvor jeg er begyndt med at spise ris, chokolade osv. Men er bange for at jeg tager det hele på igen!!!  Har nu et bmi på omkring 19,47.
PS: har overvejet at ændre kost og opbygge muskler. Jo flere muskler jo større forbrænding:) men ved ikke hvordan.

Svar:
Normal.dotm
0
1
222
1269
KI
10
2
1558
12.0
0
false
21
18 pkt
0
false
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Hej du
Det lyder som du tænker rigtig meget på din vægt, motion og mad. Sådan er der rigtig mange der har det, og det er rigtig svært, at finde ud af hvad der er op og ned i den jungle af information, man hele tiden får om, hvad der er sundt/usundt, rigtigt/forkert og for meget/lidt træning.
Du har helt ret i, at man kan overbelaste sin krop ved at dyrke for meget sport. Det kan være dét i kombination med et forholdsvis stort vægttab på kort tid, der gør at din menstruation er udeblevet. Omvendt kan det også være normalt, at menstruationen ikke er helt regelmæssig i din alder. Det afhænger af, om den plejer at være regelmæssig. Du skriver selv, at du er bange for om du kan have udviklet en spiseforstyrrelse. Det er svært at sige ud fra de oplysninger der er, men jeg må indrømme, at jeg er glad for at du har besluttet af spise normalt igen. Så kommer problemet jo med, hvordan man så skal spise, for at holde vægten og samtidig være god ved sin krop, så den får hvad den behøver. Mange praktiserende læger har en sygeplejerske tilknyttet, der ved rigtig meget om den slags. Jeg vil foreslå dig, at få lidt vejledning sådan et sted. De vil være i stand til at svare bedre på dine spørgsmål omkring kost, opbygning af muskler samt hvordan du kan holde vægten. Mange af disse ting kan du også finde på nettet, men der er rigtig meget forkert/vildledende information, og da din krop fortsat skal vokse og udvikle sig, er det vigtigt at den får hvad den skal bruge.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Maria