Vægt! Tyk!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej det er fordi jrg vil gerne vide om jeg er tyk eller hvad.
Jeg var til sundhedsplejsken hun sagde jeg var lidt undervægtig, men min far flere gange kaldt mig tyk.
Jeg er 14 årig pige, jeg 173cm høj og vejer 56 kg, er jeg tyk eller hvad? Bruger C/D i bh.
Ved godt jeg har lidt mave, men syntes ikke selv jeg er total tyk. Tror han kalder mig tyk, da min storebror er KRAFTIG undervægtig.
P.s Har du nogle forslag til hvad jeg kan gøre ved at jeg er ved at få skæg?? Har også hår på maven og MEGET på benene, selv om jeg barbere ben..
Håber du kan hjælpe :)

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå at du har to ting der går dig på. For det første det med din vægt og dernæst at du har for meget hår.
Hvis vi først tager det med din vægt, så må jeg være enig med din sundhedsplejerske, det lyder som om at du nok vejer lidt mindre end man ville forvente af en pige på din højde. Når det så er sagt, så tror jeg ikke at det er noget du skal være bekymret for sålænge du spiser godt og varieret. Det er normalt at man lige efter puberteten kan være lidt spinkel. I de næste par år vil du sandsynligvis få lidt mere fylde på kroppen. Men du er bestemt ikke tyk, så jeg håber ikke, at det at din far har kaldt dig tyk har gjort at du overvejer diverse slankekure og lignende for det lyder det bestemt ikke som om du har brug for.
Med hensyn til din kropsbehåring så lyder det som om at det er en normal del af puberteten og det at blive ældre. Og så er der altså nok ikke så meget at gøre ved det, andet end at fjerne håret hvis det generer. Hvis du er i tvivl om, om din behåring er normal eller ej og du synes at du har meget mere behåring end dine veninder, kan du gå til din læge og få det tjekket. Vedkommende kan hurtigt se om det er normalt eller ej.
Håber at du kan bruge mine svar og at du bliver tilfreds med dig selv :)
Med venlig hilsen
Morten