Våd i trusserne?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus. Jeg er lidt bange for at jeg er unormal. Jeg får sådan en våd plet i trusserne, og det kommer mest når jeg lige har rejst mig fra toiletet taget bukser på. Når jeg så begynder at gå kan jeg mærke at jeg bliver en lille smule våd i trusserne. Jeg kan godt tage et trusseindlæg i, og det går rigtig godt så, men kan man ikke få svamp af det? Jeg går og er sådan lidt "ked af det" da jeg føler mig unormal desværre. Er jeg unormal, og hvad gør jeg? Skal jeg bare tænke sådan er det, jeg er en pige eller hvad? Kan jeg godt tage et trusseindlæg på, men for man ikke svamp af det? Jeg er nok lidt forviret, og ville ikke gå til lægen, kan ikke lide den tanke. :( På horhånd tak.

Svar:
Hej med dig!
Hvor er det godt du skriver, når du går og spekulerer på de her ting selv.
Jeg vil starte med at sige, at du absolut ikke er unormal! Mange piger og kvinder oplever det du oplever. Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når du går og tænker at du er unormal. Det er rigtig vigtigt, at du prøver at overbevise dig selv om, at du er fuldstændig normal. Der er bare ikke mange piger der tør tale om den slags, og derfor kan man nemt føle sig meget alene med sit problem.
Når trusserne bliver våde, kan det enten være udflåd eller urin. Jeg kan ikke sige noget med sikkerhed, men det lyder som om det er urin der kommer i dine trusser. Hos kvinder, der har født, kan det ske hvis deres bækkenbund ikke bliver trænet ordentligt op. Men det er jo nok ikke grunden hos en ung pige som dig. Jeg tænker på, om du rejser dig for hurtigt fra toilettet? Når du har tisset, så vent et øjeblik og se om du kan tisse lidt mere. Sørg også for at tørre dig rigtig grundigt.
Man kan også komme til at have ufrivillig vandladning, som det hedder, hvis man har blærebetændelse. Symptomerne på det kan være, at det gøre ondt, når man tisser, at man tit skal tisse, at man har ondt helt nederst i maven, og at man har svært ved at holde sig. Hvis du har det sådan, bør du kontakte din læge.
Mht svamp og trusseindlæg, så kan trusseindlæg øge risikoen for svamp, fordi man bliver varm og fugtig af trusseindlæget, og det gør, at man lettere får svamp. Symptomers på svamp er kløe, svien, rødme og øget Hvidt udflåd. Hvis du har nogle af de symptomer, bør du også kontakte din læge.
Prøv at se om mine råd kan hjælpe dig. Hvis ikke det hjælper, så må du lige give din læge et ring...
Venlig hilsen
Marie Louise