for våd

brevkassespørgsmål

for våd

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Kære brevkasse. Der er tit piger der skriver ind og har det problem at de er for tørre. Det er også rigtig synd for de piger, for de har jo smerter, når de er sammen med en dreng. Mit problem er selvfølglig ikke så alvorligt for det giver ikke smerter. Men det er alligvel lidt træls. Jeg har nemlig det modsatte problem. Jeg produserer rigtig meget væske forneden når jeg bliver ophidset. Det er sådan, at hvis jeg sidder med mine veninder og de snakker erotisk om drenge, så må jeg bøje tyske verber inden i hodet eller sådan noget for ellers bliver jeg så våd, at mine underbukser kan vrides. Det er heller ikke så godt sammen med min kæreste. Når vi er sammen er der nærmest sådan en sø forneden, og det nærmest skvulper når han støder. Så ingen af os kan rigtig mærke noget. Han er heldigvis meget forstående. Engang blev jeg rigtig ked af det. Jeg skulle sove hos en veninde der var alene hjemme. Vi sad nede i stuen , og det blev midnat, og så syntes hun vi skulle se en pornokanal. Det var jeg ikke vild med, men var måske også lidt nysgerrig. Jeg havde en kort sommerkjole på og sad altså med underbukserne direkte ned på sofaen. Da vi havde set det et langt stykke tid - jeg havde glemt mit problem og var blevet ophidset - skulle vi op i seng. Men jeg havde lavet en stor plamage på sofaen. Min veninde blev skidesur og forlangte jeg skulle blive næste dag til hendes forældre kom hjem og fortælle det var mig. Jeg måtte så fortælle hendes mor næste dag jeg havde spildt noget på sofaen. Hun sagde det ikke gjorde noget men jeg kunne se hun var sur. Det var vist en dyr sofa. Jeg var meget ked af det. Er der håb om at mit problem kan fortage sig lidt når jeg bliver voksen? Kan jeg selv gøre noget for at gøre problemet mindre? Findes der noget medicin? Eller skal jeg bar leve med det? Håber I kan give mig et råd. Kærlig hilsen J

Svar:

Hej med dig

Jeg synes, at du giver en rigtig fin beskrivelse af dit problem, og jeg kan godt se, at det må være lidt svært for dig.

Udflåd er en væske der dannes i skedens slimhinde. Det er almindeligt at mængden af udflåd ændrer i løbet af menstruationscyklus. Mange fortæller, at de har mest udflåd lige efter menstruationen og ved ægløsningstidspunktet. Udflåd gør slimhinden fugtig, og udflåd indeholder nogle ”gode” mælkesyrebakterier, der sørger for at der er en god syrebalance i skeden. De er også med til at forhindre at svampe og andre bakterier får ”overtaget”, så man får en infektion.

Der er flere grunde til, at du kan have meget udflåd. Hvis du har en ubalance i din skede, kan den reagere med at lave mere sekret, altså udflåd.  Hvis du har den ubalance, kan du selv forsøge at rette op på det ved at købe mælkesyrebakterier,  som stikpiller til at putte op i skeden. Du kan få dem på apoteket. Når du vasker dig forneden, så sørg for at bruge en sæbe uden parfume eller andre stoffer der kan irritere. På apoteket kan du kan få sæber, der er specielt velegnede til at vaske sig for neden med.  Nogle p-piller kan have en tendens til at give mere udflåd.

Jeg synes, at du skal gå til din læge med dit problem. Måske vil din læge lave en underlivsundersøgelse for at se om du har en infektion. Hvis du får p-piller, kan det være at lægen foreslår, at du prøver et andet p-pillemærke.

Hvis din læge ikke kan finde noget unormalt, tror jeg ikke der er så meget at gøre ved det. Men det kan sagtens være at det ændrer sig igen, og måske forsvinder dit problem helt af sig selv i løbet af et stykke tid.

Hilsen Kathrine