Vokser jeg mere?

brevkassespørgsmål

Vokser jeg mere?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej. Jeg var 11 år da jeg fik min menstruation. Jeg er 162 cm høj, og jeg har det som om at jeg ikke vokser. Jeg ved ikke hvor høj jeg var da jeg fik min menstruation. Det er som om at alle de andre piger i min klasse bare bliver højre og jeg vokser slet ikke. Hvor meget vokser man efter at man har fået sin menstruation? Hvornår stopper man med at vokse? Er der en chance for at jeg bliver ca 170 cm høj?

Svar:

Hej med dig

Omkring det tidspunkt hvor pigen får sin første menstruation er der en vækstspurt, dvs her vokser man ret hurtigt, derefter går det lidt langsommere og omkring 14-16 års alderen er der mange piger der ikke vokser længere. Efter en pige har fået sin første menstruation, vokser hun typisk 5-8 cm mere.

Mange gange kan vi få en fornemmelse af, hvor høje vi bliver ved at se på vores forældre. Den højde vi ender op med at have har nemlig blandt andet noget at gøre med genetik. Så hvis vi har høje forældre bliver vi nok også selv høje, og hvis vores forældre er lave, er chancen for at vi ikke blive så høje stor.

En anden måde man kan få en idé om, hvor høj du bliver er en vækstkurve. Du er 13 år  og du skriver at du er 162 cm høj. Med de informationer kan jeg gå ind på vækstkurven og se at du formentlig bliver omkring 170 cm høj, når du er voksen. Allerbedst vil det være, hvis jeg vidste hvor høj du havde været da du var yngre. Hvis du har været til børneundersøgelserne, så vil den læge du havde på det tidspunkt (op til 5 års alderen) have skrevet ned, hvor høj du har været. Det kan også være at dine forældre har skrevet det ned, og så kan I sammen se på en vækstkurve. Vækstkurverne kan man finde på nettet.

Jeg tænker, at en grund til at du føler, at du ikke vokser mere og de andre piger gør, kan være at du haft din vækstspurt. Nogle af de andre piger har måske fået deres første menstruation for 1 år siden, og måske er der nogle der endnu ikke har fået den, derfor kan det være at de er i den fase, hvor de vokser hurtigt. Det kan være forklaringen på, at du føler at du ikke vokser så hurtigt nu, mens nogle af de andre bare skyder i vejret.

Jeg håber at det var svar på dine spørgsmål.

Mange hilsner

Kathrine