Vokser jeg ikke mere??
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus.
Det er sådan at jeg er normal udviklet, slank pige. Jeg vejer 46 kg og jeg er 155 høj.
Jeg er lavere end mine forældre og alle dem jeg kender. Det generer mig en del, men det bekymrer mig også.. vokser jeg slet ikke mere?
De fleste bliver mindst på højde med deres forældre, men det er jeg ikke engang. Jeg har altid været den laveste.
Tænker at hvis jeg ikke vokser mere, om man kan tage en tur til lægen og få gjort en højere.. er det tilladt og muligt? Jeg er rigtig ked af min højde og det har givet mig mange probler i forbindelse med f.eks tøj. Jeg kan slet ikke finde min størrelse i andre butikker en børnetøj forrettninger, jeg bliver heller ikke taget seriøst overhovedet når jeg er alvorlig. Er alt håbet ude??

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål!
Jeg kan forstå, at du er bekymret og ked af din højde.
Det er fuldstændig rigtigt forstået, at din sluthøjde har noget at gøre med, hvor høje dine forældre er. Der findes endda en formel for hvor høj man kan forvente at børnene bliver udfra deres forældres højde!
Hvis man går tidlig i pubertet (og får sin 1.menstruation i en meget ung alder), kan det også påvirke højdevæksten, så man ikke bliver så høj som forventet. Der findes også sygdomme hvor man mangler væksthormon og derfor ikke vokser, men det synes jeg ikke at det lyder som i din tilfælde, da du i så fald også ville have andre symptomer.
Din vægt på 45 kg og højde på 155 cm passer fint sammen på vækstkurven Vægt/højde for piger. På vækstkurven for alder/højde for piger ligger du indenfor det normale, men kun 3%. Det vil sige at 3 % af alle piger på din alder i Danmark har samme højde som dig.
Der er umiddelbart ingen grund til bekymring, selvom jeg godt kan forstå at du ønsker at være højere.
Jeg vil foreslå dig at snakke med din egen læge, som formentlig kender dig godt og måske fulgt dig som barn med børneundersøgelser. Han vil kigge på dine tidligere vækstkurver, pubertetstegn, debut af menstruation, dine forældres højde osv. Hvis han finder grund til, at du skal undersøges nærmere kan det være, at du skal have taget nogle blodprøver eller videre henvises til undersøgelse hos en specialist.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Hvis du har andre spørgsmål er du velkommen til at skrive til os igen.
Held og lykke!
Med Venlig Hilsen
Gazelle