Vitamin piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse Håber I kan hjælp mig med et par spørgsmål vedrørende vitaminer :) 1. Hvor lang tid går der fra at jeg indtager en vitamin pille ( eks. en multivitamin) inden den opløses og kroppen optager indholdet? 2. Hvor længe skal man tage en vitamin pille før man kan forvente udbytte af indtaget? 3. Hvis man tager flere forskellige vitaminer bør man så tage dem på forskellige tidspunkter? Eller har dette ingen betydning? 4. Er der et tidspunkt på dagen, hvor det er mest hensigtsmæssigt at indtage vitaminer? På forhånd tak for hjælpen!

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dine spørgsmål om vitaminpiller. I stedet for at svare på hvert enkelt af dine spørgsmål, vil jeg gerne fortælle lidt generelt om vitaminer og mineraler. Hvis man er sund og rask og spiser varieret (kød, grøntsager, mælkeprodukter, brød) er det de færreste unge og voksne, der har behov for vitaminpiller. Hvis man mangler et vitamin eller mineral i kroppen, kan man som regel mærke, at noget er galt.
Fx kan man være meget træt og have åndenød hvis man mangler jern. Hvis man har mistanke om, at man mangler et vitamin eller mineral, kan man få taget en blodprøve hos lægen. Men det burde som sagt ikke være nødvendigt, hvis man ellers er sund og rask og spiser varieret. Hvis du gerne vil tage forskellige vitaminer, kan det være en god idé at tale med din læge om det for at få en snak om det er nødvendigt for dig, eller om du får dækket dit behov gennem det, du spiser.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, selvom det ikke helt var det, du spurgte om.
Mange hilsner Christine