Vil gerne tabe mig, men har en meget sød tand :)

brevkassespørgsmål

Vil gerne tabe mig, men har en meget sød tand :)

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Kære Brevkasse. Jeg vil til og tabe mig, bare der omkring 4-5 kg. Vejer 64,5 kg og er 161 cm høj. Kropsmæssigt vil både mig og min mor give mig selv ret i at det vil være okay og tabe bare 3 kg, men også 5kg. Jeg går til fodbold to gange om ugen 1 times kamp og 1,5 times træning. Ellers går jeg med vores hund, når jeg har tid for lektier. Mit ønske er og tabe mig, især pga jeg har lidt store lår og en stor bagdel ;) hihi. Og en mellemstor delle på maven. Ihvertfald når jeg sidder ned. Desværre har jeg en tendens til søde sager. Nu har jeg så sat mig for ingen sodavand, chips, slik og chokolade i hverdagene. Men for ikke og gå helt ned, tager jeg mørk pålægschokolade på et knækbrød om morgenen :) Prøver og spise mere rugbrød i skolen, før tog jeg et, nu to! og gerne noget revet gulerødder med rosiner eller andet frugt som ekstra. Prøver at fylde maven ud med frugt og grønt og rugbrød istedet for det andet ( er altså første lige startet) Mit spørgsmål er bare om det kan lade sig gøre og tabe de 5 kg hen af vejen :) håber på og begynde og løbe igen når jeg er blever rask fra min forkølelse. Løber/går gerne en tur på 6 km på 45 min, 1 gang om ugen ( udover fodbold). Så sys jo jeg er god nok til og røre mig....når lektierne ikke presser sig på :( hvad sys I/ du om det jeg har fortalt.... er mit ønske om vægttab realistisk?? Som sagt vil tabe mig fordi jeg trænger, og ikke bare for at være tynd!!!!

Svar:

Hej.

Jeg synes det lyder som en rigtig god plan du har lagt, og det lyder også som du taber dig af de rigtige grunde, og ikke bare for at blive tynd. Først og fremmest vil jeg sige, at kostomlægning, og motion, er den helt rigtige vej til et fornuftigt vægttab.

Først lidt om kost. Din strategi med at droppe slik, sodavand og chips i hverdagene er rigtig god. Der er meget energi i den slags madvarer, ofte den slags energi man populært kalder "tom energi". Det skal forstås på den måde, at de giver en kort effekt af mere energi, men hverken mætter, eller kan bruges af kroppen i særlig lang tid. Du vil derfor hurtigt efter at have indtaget den slags mad, føle trang til mere, eller være sulten efter andet. På den måde får man spist for meget energi, i forhold til det man forbrænder. Pointen i vægttab er, at man forbrænder mere energi end man indtager. At du spiser en mad med pålægschokolade om morgnen gør ikke spor, men chips, slik og især læskedrik (juice, saft, sodavand) er det rigtig godt du har skåret ned på, for det indeholder meget energi, og du skal helst ikke drikke mere end en halv liter læskedrik om ugen. Hvis du synes du mangler sødt i hverdagen, kan du spise nogle friske bær, mandler, nødder rosiner og evt. vindruer, eller et stykke mørk chokolade (70%). Hellere lidt godt, end meget skidt.

Det er vigtigt at du spiser morgenmad. Havregryn er feks. rigtig godt, det mætter, og er fyldt med sunde fibre, i stedet for sukker, kan du putte rosiner på. Det lyder også godt, at du spiser mere rugbrød. Ligesom havregryn, er der mange fibre i rugbrød, og det mætter, og giver dig en masse kerner. At du spiser meget frugt og grønt, er også rigtig godt når du gerne vil have en sundere kost. Hvis du bliver ved med at spise som du skriver du er begyndt på, gør du det helt rigtige, og du skal nok nå dit mål:-)

Lidt om motion. Hvis du er begyndt at løbe igen, har jeg regnet ud, at du får ca. 3 timers motion med højere puls om ugen. Jo højere puls, jo mere forbrænder du. Man får altså lige meget ud af sin træning, rent forbrændingsmæssigt, hvis man løber et kvarter med høj intensitet, eller en halv time med lavere intensitet. Hvis du cykler i skole er det rigtig godt, ellers synes jeg du skal prøve at løbe en tur mere om ugen, så du kommer op på 2 ture. Man siger at 4 timers motion om ugen med højere puls er minimum, men heri tæller feks. også cykling til og fra skole/arbejde hvis man altså cykler lidt til:-)

Alt i alt lyder din plan god. Hvis du begynder at tabe dig ved du, at det du gør virker, men hvis kiloene ligesom hænger fast, kan du prøve at se lidt skarpere på din kost (weekendens "belønninger", fede ting, kage, sovs mm), eller dyrke endnu mere motion. I hvert fald er du helt på rette vej, både rent indstillingsmæssigt, og kost og motionsmæssigt, så jeg synes du skal fortsætte som du er begyndt, og jeg er sikker på, at du nok skal nå dit mål, og du vil opleve, at du får mere overskud, føler dig bedre tilpas, og får mere energi:-)

Hilsen Lea