Vil de forsvinde?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse..
Jeg siger det bare direkte, jeg har cuttet. Er ikke sikker, men tror at det er omkring et år siden. I behøver ikke fortælle mig at det er dumt, for det ved jeg godt. Jeg fortryder det også. Jeg var og er stadig bare i en meget dårlig periode i mit liv.
Nåmen mit spørgsmål er, om arrene vil forsvinde hvis jeg ikke skar særlig dybt? Det har jeg nemlig lige læst et sted på nettet, men er det troværdigt? Altså da jeg skar mig, blødte det ikke engang. Jeg var faktisk overrasket over overhovedet at have fået nogle ar.
Så vil de forsvinde med tiden, eller er det lige meget hvor dybt man skærer?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har nogle ar efter cutting som du er i tvivl om om vil hele op.
Det er svært for mig rigtigt at svare på det spørgsmål når jeg ikke har set hvordan dine sår så ud da de blev lavet og hvordan dine ar ser ud nu. Men jo mere overfladiske de har været, jo mindre ar vil der typisk komme, men det er også meget forskelligt fra person til person. Nogle danner let ar, mens andre har sværere ved at danne ar. Du skriver at det ikke rigtigt blødte da du lavede dine sår, så jeg vil formode at de er ret overfladiske og vil blive mindre og mindre synlige som årene går.
Men det bedste er jo selvfølgelig at lade være med at gøre skade på sig selv, så slipper man jo for den bekymring omkring om andre kan se arene bagefter. Og du skal ikke have det så dårligt at du har lyst til at gøre skade på dig selv, så skal du altså snakke med nogen. Enten en skolepsykolog eller din praktiserende læge. Der er hjælp at få.
Håber meget at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten