Vil bare tage livet af mig selv.
brevkassespørgsmål af
En selvmordstruet engel
15 år
Jeg vil inderligt ikke leve mere! Og hver gang jeg forsøger at dø bliver jeg bremset. Jeg er 15 år gammel og indlagt på den lukkede afdeling. Blev tvangsindlagt for tre uger siden med politi og ambulance og er tvangstilbageholdt fordi jeg åbenbart stadig er til fare for mig selv. Er psykisk syg. Har flere diagnoser herunder, depression med psykotiske symptomer, Aspergers syndrom, ADHD og belastningsreaktion. Har været indlagt otte gange.
Jeg forsøgte/ville hoppe ud foran et tog. Har flere selvmordsforsøg bag mig men ingen er lykkedes endnu :( Bliver bremset hver gang også herinde. Jeg bliver tit udsat for tvangsmedicinering, fastholdelser osv fordi jeg selvskader voldsomt til der blod på væggene eller også skærmer de voksne mig. Jeg må ikke have mine trøjer fordi jeg nærmest dagligt eller så snart jeg får muligheden forsøger at kvæle mig selv fordi jeg vil tage livet af mig selv. Hver gang stopper de mig, og sidste gang truede de med at trykke alarm og de klippede trøjen op. Jeg har været ude for meget tvang og jeg hader det! Jeg ser hverken meningen i det eller i hvorfor jeg er her. De overvejer medicinskift fra Seroquel til Invega... Vil bare ikke holdes i live mere. Har konstant lyst til at banke mit hoved i væggen eller tage livet af mig selv. Tænker bare kun på at udslette mig selv. Vil væk. Vil dø!! Vil ikke være i live mere.. Men de forstår det ikke.

Svar:
Kære du
Jeg er ked af at du oplever så meget modgang som du gør lige nu. Det må være svært ikke bare at skulle kæmpe mod smerten indeni, men også et system som du føler modarbejder dig.
Jeg må samtidig indrømme at jeg er glad for at du er et sted hvor der er behandlere omkring dig. For selv om det betyder endnu mere smerte for dig lige nu, er jeg sikker på at det på lidt længere sigt kan betyde at du kan få det bedre. Jeg ved godt at det er umuligt at sige noget om hvor lang tid det tager, og at det på den måde er meget sværere at komme igennem en psykisk lidelse, i forhold til en fysisk lidelse. Men jeg ved også at det kan lykkes, og at mennesker med et intenst og inderligt ønske om at dø, genfinder lysten til liv og glæden ved livet.
Jeg kan godt forstå du opfatter dine behandleres handlinger som overgreb. Men hvis de lod dig gennemføre et selvmord ville de handle ulovligt. De har ikke valget, de skal fortsætte med at gøre hvad de vurderer er den bedst mulige behandling for dig.
Der er desværre ingen hurtige løsninger, men der er løsninger. Og du kan få det bedre. Også selv om du ikke selv kan se muligheden i øjeblikket. Så kan det lade sig gøre. Jeg kan godt høre at du ikke har meget håb tilbage. Men hvis du bare enkelte dage kan mærke håbet i små glimt så hold fast i det. Du kan blive rask fra dine psykiatriske diagnoser og du kan lære at leve et godt og meningsfuldt liv med Asperger og ADHD.
Gode tanker herfra
Kathrine