utilfreds med kroppen:/
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej;ííí og tak på forhånd jeg er en pige på 160cm:) jeg er meget utilfreds med min krop men har lært at acceptere den nogenlunde:) pga. min højde burde min vægt ligge på 47 kg men det gør den ikke... den ligger på 52 kg lige nu og jeg skal have tabt de der 5 kilo men jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre:/ så har brug for et par tips til at tabe de møg irriterende 5 kilo som bare bliver siddende:/ jeg går rigtig meget op i mit udseende og kan ikke finde på at gå nogen steder hen uden make up på og redt hår:I jeg går meget op i at jeg skal kunne smile når jeg ser mig selv i spejlet og jeg skal elske den jeg er. jeg laver en del motion (træner næsten hver dag og rider dressur 2 gange og spring 1 gang om ugen og cykler næsten hver aften) og spiser ikke særlig meget... jeg plejer enten ikke at spise noget til morgenmad eller en bolle og et stykke frugt til frokost og den mad som bliver serveret om aftenen og så noget slik i weekenden og ellers intet... har virkelig ingen ide om hvordan jeg skal tabe mig? please hjælp -C

Svar:
Hej C
Du skriver, at du er utilfreds med din krop og gerne vil tabe dig, men jeg synes faktisk ikke det lyder som om, at du rigtig har brug for at tabe dig. At være 160 cm høj og veje 52 kg er fuldstændig normalt.
Jeg ved ikke hvor du har læst at du skal veje præcis 47 kg, men hvis det er ud fra det der hedder BMI, så er det en beregningsmåde som jeg personligt ikke er særlig stor fan af fordi krop og vægt er meget forskellig fra person til person. Derfor kan man altså ikke sige at alle der er 160 cm høje skal veje 47 kg. Man kan f.eks. godt være meget veltrænet og slank med store muskler og veje relativt meget fordi muskler er tungere end fedt. Det kan godt være det er tilfældet med dig, fordi du ridder og cykler så meget. Det er begge sportsgrene hvor man bruger lår, ryg og ballemuskler meget. Det er store muskelgrupper som hurtigt kan veje 5-7 kg mere hvis de er veltrænede end hvis de ikke er trænede.
Nu har jeg jo ikke set hvordan du ser ud og du skriver jo ikke præcist hvad det er du er utilfreds med, men jeg synes íkke du skal tabe dig bare fordi det ser pænere ud på badevægten. :)
Det virker på mig som om du har en meget fornuftig og sund livsstil. Dine kostvaner virker også meget fornuftige, jeg synes dog godt du kunne spise lídt mere end et stykke frugt til frokost. Hvis man stort set ikke spiser noget i løbet af dagen falder ens stofskifte nemlig, så det er ofte smartere at tage et par sunde mellemmådtider (f.eks. rugbrødsmadder, grovboller, frugt og grøntsager). Og det er fint med lidt lørdagsslik, der skal jo også være plads til lidt hygge :)
Ha´ det godt og håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten