Uretmæssig menstruation

brevkassespørgsmål

Uretmæssig menstruation

brevkassespørgsmål af
den skoletrætte
13 år

Hej er begyndt at blive lidt nærbød for om jeg skal gå til lægen med det her i oktober havde jeg miN mens i en uge ca og fik den så først i december i osse en uge. Jeg fik den så igen i januar men har ikke haft den siden januar. Kan det have noget og gøre med jeg er blevet sygt skoletræt og har det dårligt med at jeg ikke kaN finde en kæreste og at jeg ikke aner om drengene fra min klasse syntes jeg er sød eller okay eller så noget?????

Svar:

Kære skoletrætte pige

Tak for dit spørgsmål.
Det er ikke farligt at have uregelmæssig menstruation, så det skal du ikke være nervøs for. Det er normalt, at have uregelmæssige menstruationer de første 1-2 år efter den første menstruation, så det kunne godt være årsagen hos dig. Du er jo kun 13 år og din krop skal lige finde sin egen cyklus. Med tiden vil dine menstruationer formentlig blive regelmæssige. Men der er også andre ting, der kan påvirke menstruationen, for eksempel hvis man ikke har det godt psykisk.
Det lyder til, at du har flere ting, der går dig på i øjeblikket.

Måske kan du snakke med dine forældre, en god lærer eller en ven/veninde om, hvad der skal til for at du bliver glad for at gå i skole igen.
Og angående drengene i din klasse, så vil jeg sige til dig: Du skal bare være dig selv. Du skal ikke forsøge at være på en bestemt måde, for at få dem til at kunne lide dig. De synes garanteret, du er sød og hvis ikke, så er det deres problem. Du skal nok finde en kæreste, måske går han bare ikke i din klasse eller på din skole. Men så møder du ham et andet sted.

Så tro på dig selv, du er god, som du er. Jeg håber, du finder lysten til at gå i skole igen, og at du vil arbejde på at få et bedre selvværd.
Hvis dine menstruationer stadig er meget uregelmæssige om et år eller to, så kan du gå til læge, men lige nu synes jeg ikke, det er nødvendigt.

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål