Uren hud
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej cyberhus :) jeg er en dreng på 16 år, som har haft uren hud længde! jeg har urenhedder i ansigtet og på ryg og bryst. jeg har mørke pletter på mine kinder, og min næse er der rigtig mange hudorme. min ryg er der mange urenhedder, og mit bryst er der også en del. jeg har prøvet diverse produkter, men det går aldrig helt væk. det ikke slemt nok til at få piller desvære. jeg vil bare så frygtelig gerne få ren hud! det nærmest min hud der styrer hvordan jeg har det. min spørgsmål er, for jeg ren hud når jeg bliver voksen? altså hvis jeg lader vær med at pille nu, og renser min hud dagligt. synes i jeg skal tage solarie, fordi om sommeren, forsvinder næsten alt min urene hud. en meget fortvivlet dreng, der så gerne vil have ren hud!!!!

Svar:
Kære du,
Jeg tror vi alle her i Cyberhus kan nikke genkendende til at bumser kan være noget af det mest irriterende. Så jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig til at blive klogere på dem.
Bumser opstår i de små kirtler vi har i huden. Talg og forskellige celler lukker kirtlen af og så får man bumser. Det er mest af alt hormonelt styret og derfor ses det også i puberteten hvor hormonerne raser.
Jeg gætter at du har været ved lægen siden du ved, at du ikke kan tage piller imod det. De piller man tager hedder Retinoider og det er en meget skrap behandling, hvor man får tørre slimhinder, næseblod og skal have taget blodprøver rimelig ofte. Derfor synes jeg også, at det er noget man skal undgå.
Det handler mest af alt om at undgå at du får ar i huden, som ikke går væk med puberteten. Langt de fleste oplever at når hormonerne lægger sig efter puberteten, så bliver huden fin igen. Derfor kan du ikke gøre noget, som gør at det forsvinder når du bliver voksen. Det vil det gøre helt af sig selv. Men du kan gøre noget for at undgå ar. Du har faktisk fat i det rigtige - du skal prøve at undgå at pille i det. Når man piller i en bums så spreder man bakterierne og man vil ofte få endnu flere bumser. Derfor skal du holde fingerne væk og så søge for at vaske huden hver morgen og aften. Du skriver at du har prøvet meget forskelligt. Jeg ved, at der er rigtig mange forskellige produkter man kan købe. Men hvis du køber noget som er uden parfume og så sørger for at bruge det samme produkt igennem lang tid. Så vænner din hud sig til det og det er meget bedre end at skifte hele tiden.
Det er rigtigt at sol kan hjælpe på acne, men det som solen gør, er at udtørre huden. Huden har ikke brug for at blive udtørret - den har brug for at blive affedtet og fugtet. Det kan mange hudpleje produkter gøre. Så jeg vil ikke anbefale at bruge solarie.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line