Uregelmæssig menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej :-) Det er dejlig med sådan en brevkasse i har her! Jeg har taget p-piller siden jeg var omkring 15 år, men det er først de sidste måneder, hvor der har været blødninger mellem pauserne, hvilket jeg ikke helt forstår. Jeg har hørt, at menstruation kan afhænge af, humør, følelser og stress, er det rigtigt? For ca. 3 måneder siden, slog min kæreste og jeg op, hvilket jeg tænker rigtig meget over, fordi jeg er ked af det over det. Jeg står også og skal i gang med at søge ind på uddannelse (har været meget i tvivl om, hvilken en), jeg skal finde lejlighed osv, så det er noget jeg går og tænker rigtig meget på hele tiden. Jeg er en normalvægtig pige 1,66 og vejer 61 kilo, men har ikke været lige god hele tiden til at dyrke ret meget motion, hvilket jeg er begyndt på her i nu 2 uger, hvor jeg har løber ca. 4 gange om ugen. Er dette noget der også kan påvirke menstruationen? Jeg håber i kan komme med et godt svar/forklaring, da jeg er typen der forestiller mig det værste, når sådan noget sker :) På forhånd tak! Mvh. Christina

Svar:
Kære Christina,
Tak for roserne - de er givet videre til de andre i brevkassen ;-)
En helt almindelig bivirkning til p-piller er at man kan pletbløde udenfor pille-pauserne, ligesom du oplever det. Derfor synes jeg ikke umiddelbart det lyder foruroligende - heller ikke selvom du indtil nu ikke har haft pletblødninger. Men jeg har nogle få ting du skal overveje;
- for det første så afhænger det meget af hvilke p-piller du tager. Det er mængden af et hormon, som hedder ethinyløstradiol, der afgør hvor mange bivirkninger man kan forvente. Hvis du er i tvivl kan du snakke med din læge om du måske skal prøve nogle andre. Men hvis du de sidste 4 år har været glad for dit p-pille mærke, så synes jeg ikke umiddelbart der er anledning til at skifte mærke. Men du skal vide det er en mulighed og noget man anbefaler - at du skifter til et mærke med mere ethinyløstradiol.
- og for det andet skal du selvfølgelig overveje om du kan have fået en kønssygdom, svamp eller andre infektioner dernede. Så skal det også lige tjekkes, da det kan give anledning til småblødninger, fordi slimhinden bliver følsom.
Med hensyn til om dit stress kan påvirke menstruationen, så har du tænkt det helt rigtige. Stress går ind og påvirker forskellige hormoner i kroppen og dermed kan de påvirke menstruationen. Det ses nu oftest ved at man slet ikke får sin menstruation, hvilket man også ser når en kvinde virkelig gerne vil være gravid. Så får hun pludselig ikke menstruation. Så det kan bestemt have noget at gøre med din menstruations-forvirring. Derudover så er motion og god form med til at gøre menstruationerne lettere, uden smerter og de 'kommer til tiden'.
Jeg håber du kan følge mit svar og at det i første omgang har beroliget dig. Jeg synes det vil være helt i orden, hvis du går ned til lægen og bliver tjekket for kønssygdomme, hvis det kunne være, og hvis du snakker med ham/hende om at skrifte mærke på dine p-piller. Men jeg synes ikke der er grund til bekymring.
Så held og lykke med uddannelsen og håber du finder en ny dejlig kæreste snart igen.
Venlige hilsner fra Line