Undersøgelse af lungefunktion, kondition, hjerte osv...
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej!
Jeg skrev for nylig til brevkassen, fordi jeg var i tvivl om jeg burde gå til lægen, grundet problemer med åndenød. Jeg blev rådet til at søge læge med det samme, og jeg har nu fået en tid til at få tjekket mit blodtryk.
Sagen er bare den, at jeg ikke kun er sikker på at mit blodtryk er alt alt for højt. Men også bekymret for hvordan resten af min krop har det. Jeg har ikke dyrket nogen sport i mange år, og jeg har i løbet af de sidste 2 år, taget knap 20kg på. Jeg bliver meget let forpustet, og der skal intet til, før jeg har decideret ondt i mit hjerte.
Så til mit spørgsmål. Kan det ikke passe at man kan få lavet en konditions-agtig test på hospitalet? Sådan en hvor man får scannet lunger, tjekket for lungefunktion, tjekket hjertet, konditionen og sådan? I så fald, hvordan kan man så komme til sådan en test? Jeg vil gerne have den lavet, for at få skåret ud i pap hvordan min krop egentlig har det. Men skal man bruge en henvisning fra sin læge, for at kunne komme til det? Jeg har søgt lidt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget, desværre.
Håber I kan besvare mit spørgsmål.
På forhånd mange tak!

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå at du allerede har fået svar på dit spørgsmål angående åndenød, og i den sammenhæng blevet rådet til at gå til lægen. Så i dette svar vil jeg fokusere på det andet du spørger om, nemlig mulighederne for at få lavet en konditionstest.
Til at starte med, skal du vide at det der hedder ”kondi-tal” eller ”konditions-tal”, er et mål for hvor godt din krop kan bruge og omsætte ilten i luften til fysisk arbejde (gå, løfte ting, løbe, træne osv). Når man har et højt kondital er det et udtryk for at kroppen er i stand til at lave meget fysisk arbejde. Konditallet er afhængig af vægt og af alder. Dit kondital kan udregnes ved at udfylde felterne på denne hjemmeside: Kondital. Et kondital for en pige i dine alder kan du se her: Normalværdier. Det er vigtigt at huske, at når du laver testen, så skal det være med maximal anstrengelse. Konditallet er ikke et præcist tal, der kan bruges lige for alle personer. Men det kan være et godt mål, når man gerne vil træne sin krop og følge udviklingen. Der findes rigtig mange forskellige måder at træne på, og det kan være en god ide at træne sammen med en veninde, hvis det er svært at komme igang alene.
Du spørger ind til mulighederne for at få scannet lunger, tjekket lungefunktion, tjekket hjertet, konditionen og sådan. Man skal aldrig scanne lunger, med mindre man mistænker en alvorlig lungesygdom. Det skyldes at skanninger er meget usunde for kroppen pga stråling. Og specielt hos børn og unge, skal man passe meget på ikke at give for meget stråling, da jeres kroppe gerne skulle holde rigtig mange år endnu. At få testet lungefunktionen, er en test som kan laves hos de fleste almindelige familielæger. Den bruges dog kun til at følge lungefunktionen af patienter med rygerlunger, eller at stille diagnosen Astma. Den bruges almindeligvis ikke hos raske. At ”tjekke hjertet” kan gøres på mange måder, man kan lytte med sådan et høreapparat (stetoskop), eller man kan lave andre elektroniske undersøgelser. Undersøgelserne er gode til at fange folk med hjertesygdomme. Hjertesygdomme  hos børn og unge er meget sjældne, og de fleste af dem er medfødte.
Som du nok kan høre, er alle disse undersøgelser til, for at fange sygdomme, og bruges således ikke til at undersøge raske personer. Det er lægens arbejde at passe på dig, og derfor ikke lade dig få stråler, hvis ikke man mistænker en alvorlig sygdom. Omvendt, er det lægens pligt at sende dig til den rigtige undersøgelse, hvis man mistænker en alvorlig sygdom.
Du skriver at du gerne vil have skåret ud i pap, hvordan din krop egentlig har det. Det vil alverdens undersøgelser ikke kunne svare bedre på, end du selv kan, nemlig ved at lytte til din egen krop. Når du skriver, at du har taget 20 kg på over 2 år, og nu let bliver forpustet, så kan det være et udtryk for at din krop ikke kan følge med den ekstra vægt, den skal bære rundt på. Kroppen giver ofte signaler, når den er under pres. Det kan være smerter, åndenød, træthed, rysteture, kvalme, dårligt humør og meget mere.  Der findes ingen test, der kan måle for de ting, og det er kun dig der kan mærke dem. Kroppen skal holde i mange år, så det med at lytte til den, er en god måde til at holde den sund.
Sammen med den ekstra vægt du beskriver, kan man godt føle, at man ikke længere er sig selv, og at man ikke får lige så mange blikke fra drengene, som veninderne får. Det er i den situation vigtigt ikke at give op, og blive ked af det, men at huske på at ægte skønhed kommer indefra, og at ydre skønhed kræver at man holder sig aktiv og lytter til sin krop.
Med Venlig Hilsen
David