underlivet

brevkassespørgsmål

underlivet

brevkassespørgsmål af
mette
21 år
Oprettet 7 år 5 måneder siden

Hej.

Op til menstruation, så svier det i skeden. Helt reelt, så føles det som om, at man har en masse sæbe oppe i sig, altså den der fornemmelse af "svien". Jeg vasker mig kun engang imellem med intimsæbe.

Og så vil jeg spørge, hvad skedesekret består af?

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Sekret produceres normalt hos alle kvinder i fertil alder, mængde og udseende kan variere i løbet af en menstruationscyklus idet de kan påvirkes af hormonelle ændringer. Man kan også opleve øget mængde sekret i forbindelse med samleje, hvor sekret netop har til formål at "smøre". Sekretet er nromalt gennemsigtigt eller hvidligt og nærmest uden lugt.

Ændringer af mængde, udseende lugt eller svie/kløe kan skyldes en ændring af skedens surhedsgrad. Der findes normalt en række bakterier, bl.a. Mælkesyrebakterier, i skeden som beskytter mod skadelige bakterier og infektioner. En ubalance her kan give anledning til ex. Infektion med gærsvampe (candida) eller andre bakterier (vaginose). En måde at teste sig selv er ved at måle pH (surhedsgrad) I skedesekret. Man kan få specielle trusseindlæg til formålet.

Håber du kan bruge svaret.

Hilsen Mads

Madss billede
Mads fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål