Underligt og forvirrende... Hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg har et par spørgsmål jeg rigtig gerne vil have svar på.. Min menstruation er for nylig begyndt at komme op til 10 dage før jeg egentlig skulle have haft den.. Jeg har også flere smerter ved min menstruation end jeg plejer.. Jeg har hørt, at p-piller kan hjælpe på noget af det..?? Behøver mine forældre at vide, hvis jeg tager ned til lægen og får p-piller? (Jeg er seksuelt aktiv, så det er mest derfor) - Dog er jeg ret forvirret mht. til p-piller.. Er der ikke ret mange "bivirkninger"?? Sker der ikke noget med kroppen, når man begynder på dem..? Og hvordan får man egentlig fat på dem hos lægen? Går man bare ned og spørger efter p-piller, eller skal man til nogen form for undersøgelse? Håber I kan give mig svar på nogle af mine spørgsmål.. Hilsen S

Svar:
Kære S.
Du har ret. Kvinder med kraftige menstruationer og mange smerter anbefales nogle gange at prøve p-piller, da det hjælper i nogle tilfælde. Det afkorter også ofte menstruationsperioden, så man ikke blæder nær så længe. Når du tager p-piller vil din menstruation komme nærmest fuldstændig regelmæssigt, fordi du hver måned holder pause efter 3 uger. Menstruationen vil altid komme i den pause.
Dine læge har tavshedspligt, så derfor behøver dine forældre ikke få at vide at du får p-piller. Du kan aftale tid hos din læge, som så vil tage en snak med dig om dem. Nogle læger anbefaler at man får en gynækologisk undersøgelse. Hvis man er seksuelt aktiv, vil jeg også anbefale at man får en gynækologisk undersøgelse i hvert fald én gang årligt. Efter dit lægebesøg, kan lægen give dig en recept på p-piller og så kan du begynde når du får næste menstruation.
Ligesom de fleste andre piller, har p-piller også en række bivirkninger. Kroppen reagerer på at man tager kunstige hormoner. Det er meget forskelligt hvilke slags bivirkninger man får; man kan tage på, få større bryster, brystspændinger, humørsvingninger og ondt i maven. Nogle får nærmest ingenting.
Jeg synes du skal snakke med din læge om bivirkningerne og så skal du selvfølgelig huske at p-piller kun beskytter mod graviditet og ikke mod kønssygdomme.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner fra Mette