Underlig ånde :S
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Iben & Pia :) Vil lige starte med at sige at cyberhus har hjulpet mig rigtig meget. og det er en rigtig god side:) Mit spørgsmål/problem kommer her:
Nogle gange i perioder, så har jeg en frygtelig ånde. Den frygtelige lugt kommer når jeg laver små bøvser, ikke nogen som "larmer" men sådan nogen der bare kommer, med luft fra maven. Den lugter lidt ligesom bræk(opkast):S
Hvorfor kan det være at ånden er så bræk-lugtene og ulækker? Det mest irriterende er jo at det lugter, men også når jeg er sammen med nogen og laver den der lille bøvs, så stinker der:S Og hvis jeg holder den ind, så bliver den endnu værre:S Hjælp mig, hvad skal jeg gøre? Hilsen den fortvivlede:)

Svar:
Hej fortvivlede!
Jeg kan godt forstå at det generer dig, at du i perioder har dårlig ånde. Det er meget normalt og alle kender til at ens bøvser kan lugte grimt.
Der kan være forskellige årsager til at man får dårlig onde, og du kan gøre forskellige ting. Først er det en god ide at mærke efter om du har andre symptomer, når den dårlige ånde er der?
Det kunne for eksempel hænger sammen med noget bestemt du har spist?
Sure opstød (som er en sviende fornemmelse i maven/spiserøret7halsen når mavesyre presses baglæns opad) kan nogle gange give en selv fornemmelse af dårlig ånde. Man kan i disse tilfælde også have tendens til at bøvse. Lægen kan hjælpe dig i denne situation.
Tonsilpropper - er små hvide hårde "propper" bagerst i munden, som falder ud af sig selv. (i de fleste tilfælde synker man dem og opdager dem ikke). Det er ufarligt og ses hos nogle mere end andre. De består bla af celleaffald og lugter grimt og kan give dårlig ånde.
Belægninger på tungen eller tandproblemer kan ligeledes give dårlig ånde. Her hjælper grundig børtsning af tænder og tunge.
Jeg synes du skal prøve at kigge efter i munden om der umiddelbart er en forklaring på den dårlige ånde. Hvis ikke, kan du prøve at tale med en af dine forældre, som sikkert kan hjælpe med at kigge efter eller tage med dig til lægen for at få svar og evt behandling.
Venlig hilsen Pia