Ufattelige menstruationssmerter
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg fik menstruation som 11-årig, det vil sige det er snart 4 år siden. De sidste par år har jeg ikke haft det helt store drama med smerter, jeg havde kun i lænden, men kke meget. Men på det sidste er det gået fuldstændig over gevind! Smerterne sidder altid i lænden - det har de altid gjort, men nu har de også spredt sig til maven (lænden er klart det slemmeste) og jeg kan simpelthen ikke holde det ud! Jeg kan ikke gå ordentligt og slet ikke ligge ned, så jeg ''bedøver'' det altid med en ispose, men så snart kulden har aftaget bliver det slemt igen. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej.
Det lyder sørme ikke rart - jeg kan sagtens forstå, du ikke kan holde det ud. Det er godt du søger hjælp.
Jeg vil prøve at give dig nogle generelle råd omkring menstruationssmerter, men jeg synes samtidig det er vigtigt, at du også tager kontakt til din egen læge, så du kan blive undersøgt ordentligt og for at udelukke, at der er noget alvorligt i vejen. Det kan være at du skal have en gynækologisk undersøgelse og det er jo af gode grunde umuligt at få gennem brevkassen :-)
For det første kan jeg godt forstå, at det undrer dig at smerterne har ændret sig fra du var 11 år til nu, men det kan de sagtens uden at der behøver være noget i vejen med dig. Til gengæld er det utrolig ubehageligt at have så ondt, så det skal der selvfølgelig gøres noget ved, så du kan nyde at være en ung pige - også "den tid" på måneden.
Oftest kommer menstruationssmerterne fra sammentrækninger i livmoderen og underlivet men der er heldigvis en masse forskellige ting, du kan gøre for at lindre smerterne.
Medicin:
Først og fremmest kan du jo tage smertestillende medicin som f.eks ipren eller panodil, når smerterne viser sig. En del piger får i øvrigt gennem deres læge recept på p-piller for at mindske menstruationssmerter og det hjælper ofte rigtig godt.
Kost og motion:
Det er en god idé at dyrke al den motion du kan holde ud, som f.eks svømning og løb men det kan også være mere stille og roligt som f.eks yoga eller anden afspænding. Motion er med til at lindre smerterne, da kroppen udskiller endorfiner, som er kroppens egen smertestillende medicin.
Det er vigtigt at få den rigtige kost, især fiberrig kost og fede fisk (laks, sild og makrel) og gerne 5-7 måltider (store som små) i løbet af dagen, så du ikke får et for stort udsving i dit blodsukkerniveau - det er med til at forværre smerterne.
Derfor bør du også undgå søde sager som kage, slik og sodavand og fed mad. Det vil gøre smerterne værre.
Andet:
Når smerterne viser sig, kan du bruge en varmepude omkring lænden eller tage et varmt karbad - det vil - ligesom med isposen, som i øvrigt også kan bruges - hjælpe på smerterne for en tid.
Du kan også få alternativ behandling som akupunktur og zoneterapi m.fl. eller du kan meditere selv.
Og så synes jeg det er vigtigt at du i dine perioder med menstruation er lidt ekstra god ved dig selv; få masser af søvn, få stresset ned i hverdagen og lav noget du godt kan lide, se dine veninder eller læs en god bog :-)
Alle mennesker er forskellige og derfor er det også forskelligt, hvad der virker  - prøv dig lidt frem.
Men før du begynder din kamp mod smerterne, synes jeg som sagt du skal besøge din læge først, som helt sikkert også vil kunne give dig gode råd omkring lindring af smerterne.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med det og god bedring :-)
Kærlig hilsen Mette