Udsættelse af menstruation ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
ej.
Jeg er en pige på 14 år som gerne vil spørge om det er muligt at udskyde sin menstruation?
Jeg har læst at man kan udskyde den med p-piller men kan man det i min alder?
Grunden er at jeg skal på ferie i marts (så der er god tid til) og jeg vil få min menstruation 3 dage efter at vi er taget afsted. Normalt er min cyklus på 8 dage+ så det vil ikke være super fedt, da jeg skal være afsted i 2,5 uge.
Mer der nogen mulighed for at jeg kan udskyde den. Og hvis jeg kan hvad skal jeg så gøre eller bruge?
Jeg håver på at i kan hjælpe mig!
På forhånd taK forsvaret

Svar:
Hej
Det kan godt lade sig gøre at "springe en menstruation over" hvis man har reglmæssig menstruation og tager p-piller. Det er dog ikke nogen god ide at gøre det flere gange om året eller flere gange efter hinanden, da din menstruetion kan blive mere uregelmæssig og kraftigere af det. Det sundestes for din krop er at den får lov til at have menstruation, det er det den er skabt til.
I specielle tilfælde (som fx. en badeferie med familien) kan man springe en enkelt menstruation over, ved at fortsætte på den næste pakke p-piller der hvor du normalt vil holde pause og vente på at du får din menstruation. Når den anden pakke er tom gør du som du plejer: holder pause, får din menstruation og begynder på den næste pakke som normalt.
Det er vigtigt for mig at pointere, at dette KUN er noget man gør i helt specielle situationer og ikke fordi det lige er lidt upraktisk. Misbruger man det kan du få problemer med at få reglmæssig menstruation den dag du geRen vil være gravid, så tænk dig godt om.
Håber du kan bruge mit råd
venlig hilsen Simon.