udskudt ppiller - ømme brystvorter - ingen mens - men negativ test
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa Håber en eller anden kan hjælpe mig, en pige på 20 år. Jeg startede en uge for sent på ppiller da jeg rendte vild i min periode pga pludselig opstået mens midt i min forgående pilleperiode. Så stoppede og holdt pause til jeg normalt skulle starte igen :/ og ja har jo haft sex med min kærste i hele perioden - ubeskyttet da dvi er faste kærster. har haft utrolig ømme brystvorter den sidste 1,5 uge - de er så ved at aftage. Nu har jeg bare ømme bryster og er utrolig træt. Sover når jeg kommer hjem fra skole fordi jeg er så træt. Stoppede så på min pille pakning i lørdags ( tog den sidste pille der) og i dag onsdag - stadig ingen mens. Testede igår tirsdag og der var testen negativ. Den kom kun med en vandret lyserød streg, men der står i papirene at det godt kan forekomem men ikke er af betydning. Hvad skal jeg gøre???

Svar:
Hej med Dig.
Tak fordi du skriver.
Okay, lad os tage det lidt systematisk. Du fik din menstruation midt i sidste cyclus, da der var kludder med pillerne (?). Du holdt en pause i stedet for at fortsætte cyklus ud ganske som alle foreskrifter siger. Du behøver sådan set kun at holde p-piller pause indtil blødningen stopper ( 7 dage), herefter kan du genoptage p-pillerne, men okay, du ventede til du oprindeligt skulle være startet og så gik du igang med p-pillerne igen. Dvs. du har haft en periode op til p-pille start, hvor du ikke har været beskyttet af piller og ikke har brugt anden beskyttelse når du har haft sex med din kæreste.
Jeg tror nu knapt nok du kan have nået at have en ægløsning i den periode, men man skal aldrig sige aldrig. MEN...siden hen har du så taget p-piller i 3 uger dvs. at hvis du er gravid, skulle din graviditet efter al sandsynlighed være fra før du genoptog dine p-piller altså min. 3 uger gammel. Hvis det er tilfældet ville du med 99,9% sikkerhed kunne opdage det med graviditetstest.
Det er sådan, at en graviditetstest reagerer på et hormon i urinen som gravide begynder at danne meget kort tid efter befrugtning. Det er en forudsætning for graviditeten og kan måles i urinen allerede fra den dag man ville forvente at skulle have haft sin efterfølgende menstruation. Jo længere henne i graviditeten, jo mere sikker er den selvfølgelig, da mængden af hormon i urinen stiger i takt med varigheden af graviditeten.
Den lyserøde streg som du refererer til en en test streg. Den skal blive lyserød når man bruger testen, for gør den ikke det, betyder det, at testen ikke virker. Så det den siger er, at selve testen fungerer mekanisk, men du er ikke gravid ( da dette jo kræver to streger).
Ikke desto mindre er både brystspænding og træthed graviditets symptomer, så er du fortsat i tvivl, så er det bare at vente et par dage og tage testen igen.
Mit gæt er, at det meste stammer fra lidt cyklus forskydning og måske nogle psykiske overvejelser omkring graviditet og at du nok snart skal få din menstruation. Men som sagt, synes du der sker for lidt for langsomt så tag en test igen.
Håber dette kunne hjælpe.
mange hilsner, Susanne