Udflåd og pletblødninger!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en pige på 16 år, der for 3 måneders tid siden, er startet på p-piller. De første 2 måneder tog jeg pillerne som man skulle, og min mens kom som den skulle.. Jeg har haft lidt udflåd men ellers intet. Men... Her sidste måned holdt jeg ikke pille-pause, fordi jeg skulle på lejrskole (og fordi hygiejnen ikke ville være god derhenne) - Jeg gik ud fra (som jeg havde læst på nettet) at jeg ville springe min mens over, men den kom alligevel? Ikke lige så kraftig som normal, men stadig. Nu har jeg så pletblødt og haft øget udflåd den sidste måneds tid, og jeg kan ikke finde ud af om det har noget at gøre med, at jeg ikke holdt pause? Det irriterer mig meget! For det første fordi jeg lige pt går med bind hver dag, pga udflåd eller pletblødningerne! For det andet så er det ikke så lækkert at skulle være sammen med min kæreste når jeg er så klam dernede! Jeg synes det lugter ret grimt, men det lugter ikke "forkert" bare kraftigere end normalt.. Undskyld hvis det ikke er formuleret ordentligt.. Mit spørgsmål lyder: Hvor meget er det normalt at pletbløde/have udflåd? Hvad skal jeg gøre ved det? (Har læst at man ikke må vaske for meget dernede, fordi det kan ændre ph-balancen) Hvornår er det pletblødning og hvornår er det rigtigt mens? Tak på forhånd! /C

Svar:
Hej C!
Det er et fint spørgsmål du kommer med!
Det kan være svært for kroppen at vende sig til at p-pillerne bestemmer hvornår du har menstruation og hvornår du holder menstruationerne væk for en periode. Specielt i starten er der nogle piger, der får det du selv kalder pletblødninger. Meget ofte er det noget der går over!
Pletblødninger er blødninger mellem menstruationerne, der ikke er så kraftige som menstruationer og som typisk kun tager ½ -1 dag af gangen. De kan komme igen flere gange i tiden mellem 2 menstruationer.
Menstruation varrer som regel 3-6 dage og er for det meste med kraftig blødning i starten som aftager de sidste dage.
Når du tager p-piller kan du selv være med til at bestemme hvornår du vil have din menstruation. Det gør du ved at holde 7 dages pause med p-pillerne. Efter nogle dage kommer menstruationen som regel. Det kan du prøve nu for at få kroppen tilbage i ballance igen. Hvis ikke det hjælper til at stoppe pletblødningerne kan det være en god ide at tale med lægen. Det er nemlig sådan at ikke alle piger kan bruge de samme p-piller. Nogle skal have mildere eller kraftigere p-piller end andre for ikke at få gennemblødninger eller pletblødninger. Det er alt sammen noget din læge kan hjælpe med at finde ud af.
Det er helt rigtig hvad du siger mht at vaske sig. Det er altid en god ide mest bare at skylle sig med vand og en gang imellem vaske med intim sæbe, der er pH neutraal og derfor ikke irriterer huden så meget.
Det kan være en god ide at huske at bruge kondom når du er sammen med sin kæreste selvom du er begyndt på p-piller. P-pillerne beskytter KUN mod graviditet og ikke kønssygdomme. Det du oplever kan også for nogle være tegn på en kønssygdom, med udflåd og pletblødninger og derfor er det altid en god ide at blive undersøgt ved lægen når noget ændrer sig dernede.
Håber du fik svar på dine spørgsmål....
Mange Hilsner Anita