Udflåd og mavekramper
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej cyberhus. Jeg har i lidt over en uges tid haft rigtig meget udflåd. Jeg har aldrig rigtig før haft så meget af det, men er virkelig blevet ramt denne gang. Jeg er i midten af en pakke P-piller, men troede ægløsningen skete i ugen efter man starter på en ny pakke. Men troede egentlig til at starte med, at det var derfor jeg havde så øget en mængde udflåd.
I morges (efter lidt over en uge med kraftigt udflåd) vågnede jeg så med voldsomme mavekramper og kvalme. Og har stadig ondt. Jeg ved ikke om det har noget med hinanden at gøre.
En stor mængde udflåd betyder for mig, at der er noget tykt hvidt snask i mine trusser, som jeg også har kunne mærke, nærhed har vasker mig dernede, når jeg har været i bad (vasker mig kun med vand). Jeg må tørre det væk fra trusserne hver gang jeg har været på toilettet, og der er altså en del vær gang. Det er meget i forhold til, at jeg aldrig har oplevet at have det.
Som sagt er jeg på P-piller, og havde sidst sex med en i starten af august. Min menstruation er kommet regelmæssigt i alle mine P-pille-pauser, så det kan vel ikke rigtig skyldes graviditet. Jeg mistænker heller ikke rigtig sexsygdomme, da det for det første er så lang tid siden jeg har været sammen med nogen, og ham jeg havde sex med, havde kun sex med mig i perioden, hvor vi var sammen.
Jeg har godt nok aldrig fået en gynækologisk undersøgelse, og jeg ved ikke, om det måske er på tide, at jeg får det? Og om jeg skal være bekymret for det, eller om det bare er noget der er her i en kortvarig periode?
Mvh. mig

Svar:
Hej med dig
Jeg kan forstå, at du fast tager p-piller, og at du ikke har været seksuel aktiv siden august. Du har nu oplevet smerter samt øget udflåd.
P-pillerne virker på den måde at de forhindrer ægløsning, det vil sige, når man tager ppiller, så har man ikke ægløsning. Den blødning der kommer er slimhinden fra livmoderen der løsriver sig og udskilles. Der kan være mange forskellige årsager til øget udflåd. Det er rigtigt som du siger, at øget udflåd kan hænge sammen med kønssygdomme. Hvis der sker en ubalance i skedens bakterieflora, kan det give tyk, hvidligt udflåd, og det vil oftest også have en skarp fiskeagtig lugt. Det er rigtig godt, at du kun vasker dig med vand, det skal du fortsætte med, sæbe kan udtørre skeden og lave ubalence i bakteriefloraen. Der er en naturlig variation i hvor meget udflåd der kommer, men det er meget naturligt at der kommer noget. Så medmindre dit udflåd lugter kraftigt, så er jeg ikke så bekymret for det :)
Du fortæller også, at du har haft mavekramper og kvamle, og fortsat har ondt. Det er vanskeligt at sige, om der er en sammenhæng med udflåddet, det behøver der ikke at være. Der er flere ting man skal tage medi sine overvejelser; kommer smerterne i bestemte situationer? Kan de forværres eller bedres? Havde du spist noget du ikke plejer? Er det noget du har oplevet før?
Mavekramper er ikke sjove at have, så hvis du stadigvæk er plaget af dem, så synes, at du skal kontakte din egen læge og blive undersøgt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange julehilsner
Marie