Udflåd fra brysterne
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyperhus.
Jeg er en pige på 14 som oplever en slags udflåd fra mine brystvorter...
Det er ihvertfald noget gult noget som sidder i mine brystvorter.
Jeg har også ondt i siden af mit ene bryst..
Kan det være tegn på sygdom, eller er det "normalt"?
Mvh Emilie :=

Svar:
Kære Emilie
Godt du skriver til os, for sådan nogle ændringer i kroppen - det kan være svært af forstå. Nu skal jeg prøve at hjælpe dig.
Der kan være flere grunde til at der kommer udflåd fra dit bryst. Ofte forbinder man brystudflåd med kvinder, som ammer eller som er gravide. Men man kan også se det af andre årsager.
Blandt andet kan der komme infektion i brystet. Så vil du kunne se at brystet er rødt, varmt og måske hævet. Det vil ofte også gøre ondt i brystet. Der er også noget medicin, som kan give bryst udflåd. Hvis du tager noget medicin til dagligt, kan du snakke med din læge og det kan forklare problemet. Så kan du måske skifte til noget andet medicin.
Men der kan også være andre forstyrrelser i kroppen, som kan gøre det. Blandet andet kan der være problemer med hormornerne, med stofskiftet eller nyrerne. Det kan altsammen give nogle forskellige symptomer, blandet andet brystflåd.
Så hvis du synes det bliver ved og ikke går væk, så synes jeg du skal tale med din læge om det. Du kan også overveje om du har opdaget andre ting, som er anderledes i din krop, eller om du har fået menstruation. Med al sandsynlighed så skyldes det pubertets hormoner og går væk af sig selv, men hvis du er utryg eller det ikke går væk, så tal med din læge om det. Han/hun vil bedre kunne undersøge dine brytser og se hvad du oplever.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line