udeblivende menstruation - gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej CB
jeg havde sex i mandags med min kæreste, vi gjorde det ubeskyttet i omkring 2 minutter hvor efter vi tog kondom på ( altså han nåede ikke at komme inden vi tog kondom på)jeg tror dog der kom lidt præperm, jeg ved at man kan blive gravid af det, men hvor stor er chancen for det? det ska lige siges at jeg tog den sidste p-pille i søndags.
jeg er rimelig nervøs for at være blevet gravid af hans præsperm da det idag er fredag og min menstruation helst skulle være kommet i Onsdags eller igår Torsdag, hvorfor kommer min menstruation ikke? er jeg blevet gravid? kan p-piller have noget at gøre med at menstruationen udebliver?
håber at i kan hjælpe da jeg er meget bange og helst skal have foretaget en abort hvis skaden er sket?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan forstå, at du tog den sidste p-pille i søndags, havde sex i mandags med din kæreste hvor I efter to minutter fik kondom på. Efterfølgende er din menstruation ikke kommet. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at være gravid, men det er der meget lille risiko for at du kan være.
Hvis man tager sine p-piller korrekt har man ikke ægløsning, og man er derfor beskyttet mod graviditet i næsten 100% af tilfældene. Man er også beskyttet mod graviditet i den uge hvor man ikke tager pillerne. Blødningen der kommer i p-pille pausen er ikke ægløsning men menstruation.
I præsperm er der ganske vist sædceller, men risikoen for at blive gravid af dette er ganske lille. Det er stadigvæk en god ide at bruge kondom, da p-piller jo ikke beskytter mod kønssygdomme.
Så hvis du tager dine ppiller korrekt, så er der alt i alt er der en meget meget lille risiko for at du skulle blive gravid efter det samleje. Udbliver din menstruation fuldstændig, og du stadigvæk er nervøs, så kan du kontakte din egen læge for yderligere undersøgelse.
Jeg håber, at jeg har kunnet give dig lidt svar.
Kærlig hilsen
Marie