Udebleven menstruation -Jomfru
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Det er nu 23 dage siden at skulle have haft min menstruation.
Så det vil altså sige at det er 8 uger siden at min sidste menstruation stoppede.
Jeg dyrker forholdsvis meget sport men slet ikke i overdrevet mængder.
Jeg er let overvægtig, men spiser til hverdag sundt og varrieret.
Er det normalt at ens menstruation er SÅ uregelmæssig?
Den har før været uregelmæssig, men dog aldrig med så lang tids afstand i mellem hinanden.
Jeg fik min første menstruation i 12-års alderen, og jeg har aldrig været ude for det her før.
(Det skal lige siges at jeg er jomfru og ikke har haft nogle som helst form for seksuel aktivitet med nogle)
Hilsen en meget bekymret pige.

Svar:
Kære bekymret pige
Jeg kan forstå, at din menstruation er forsinket med 23 dage, og at det er første gang, det er sket.
Menstruationer kan udeblive hvis man dyrker ekstrem meget motion, hvis man er underernæret, eller hvis man er gravid. Men jeg kan høre, at det har du allerede helt styr på, og det lyder ikke som om, at det kan være på grund af dem.
Det er meget individuelt hvor regelmæssige menstruationer er, hos nogle kan det være normalt at der går 8 uger imellem blødningerne. Jeg forstår det som, at de 4 år du har haft menstruation har de været regelmæssige. I enkelte tilfælde kan man også springe en enkelt menstruation over uden at man kan forklare hvorfor. Hvorfor din menstruation er forsinket netop nu, kan jeg desværre ikke svare på, men efter det du har fortalt mig, så er det ikke noget jeg er bekymret for.
Jeg synes dog, at du skal få en tid hos din egen læge, og få en snak omkring det.
Håber det hjalp lidt på bekymringerne.
Mange hilsner
Marie