Udebleven menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Brevkasse Jeg har efterhånden haft menstruation i mange år, og har nok ikke været så god til at holde styr på hvornår den kom. Jeg har dog ikke lagt mærke til noget usædvanligt indtil for lidt over et halvt år siden, hvor min menstruation begyndte at blive uregelmæssig. èn gang sprang den en periode over for så at komme tilbage, men nu har jeg ikke haft menstruation siden september. Jeg har dog mere udflåd end jeg plejer. Jeg synes ikke at jeg har lavet nogen store ændringer i mit liv i det sidste stykke tid, jeg har ikke haft sex og jeg tager ikke piller af nogen art. Jeg håber i kan hjælpe mig med hvad der er galt. Amalie

Svar:
Kære Amalie!
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Selvom du skriver, at du ikke er godt til at holde styr på din menstruation, lyder det da alligevel som om, du er god til at være opmærksom på ændringer. Det er jo rigtig godt! Men det kan være en god ide at skrive ned, hvornår man har menstruation. Du kan jo evt. bare notere et lille M på menstruationens første dag i din kalender (Evt i kalenderen på din telefon).
Der kan være mange årsager til, at en menstruation udebliver. En af de første ting, man som regel tænker på er graviditet, men som du selv skriver, har du ikke haft sex. Andre grunde kan f.eks. være stress eller vægttab.
Jeg vil anbefale dig at bestille en tid hos din læge, så han/hun kan undersøge, hvad årsagen er. Det er rigtig godt, hvis du fortæller lægen alle de ting, du har skrevet til os.
Venlig hilsen
Marie Louise