Tør hud
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har nogle spørrgesmål som jeg håber i kan svare på. Jeg har noget "tørt hud" hen over mit ene øje. Det startede med en lille smule men har bredt sig hen over mit øje, og er nu også en lille smule på mit andet øje. Det svier ikke eller irreterer. Det er bare rød og huden er MEGET tør. Jeg har prøvet at smøre creme på og så svier det! Jeg ville høre om i vidste hvad det lige præcis er? kan det være noget make-up jeg ikke kan tåle selvom jeg har gået med det i 2-3 år? Og så en ting mere. Jeg synes jeg har nogle vildt store skamlæber. Både ydre og indre. Og jeg bryder mig virkelig ikke om det for der er virkelig grimt. De indre hænger ikke vildt meget men er bare meget meget brede. Og de ydre er meget slappe synes jeg. De har nærmest rynker. Vær sød at hjælpe mig for jeg bryder mig altså ikke om det:-( Jeg er kun 14 år og er ikke tyk eller noget.

Svar:
Hej du!
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have svar på de spørgsmål som du har sendt ind til os. Skal prøve at svare på dem så godt som jeg kan.
Du skriver at du har vildt store skamlæber. Til det vil jeg sige, at pigers skamlæber er meget forskellige, og nogle gange kan de indre skamlæber godt være meget store. Du er i pubertetsalderen lige nu, og der udvikler kroppen sig rigtig meget. Så de kan godt nå at ændre sig endnu. Men det som du har beskrevet er helt normalt, også at de ydre skamlæber er lidt rynkede.
Jeg kan ikke sige med sikkerhed hvad det tørre hud over dit øje skyldes, når jeg ikke har set det. Det kan både være irritation pga. noget du ikke kan tåle, men det kan også komme ved nogle bestemte hudsygdomme.
Men det kan godt være irritation pga. makeup, også selvom du har gået med det i lang tid. Jeg syntes det ville være godt hvis du prøvede at stoppe med at bruge makeup i det område i et stykke tid, og se om det hjælper på det røde område.
Hvis ikke det hjælper, så syntes jeg at du sammen med dine forældre skal bestille en tid hos lægen, så han/hun kan undersøge hvorfor du har problemer med tørt/rødt hud i det område.
Venlig Hilsen
Iben