tænker hele tiden ovre det
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
jeg har mege utilfreds med miit underliv. det er som om at mine indersteskamlæber og alt det er inde i mit underliv vokser ud ovre mine yderste skamlæber, det irretere mig rigtig meget. har spurgt mine veninder. og de siger at de ikk ved hvad jeg mener, og at deres underliv er som det hele tiden har været? men min hænger alt sammen på en måde udovre, jeg er meget ked af det, jeg har en kæreste, og jeg tør ingengang lade ham give mig finger, fordi jeg er så pinlig ovre dett. fordi jeg har prøvet at søge på det på nettet, men så alle andres underlig er sådan, hvor deres inderste skamlæber er indenfor hvis man kan sige det sådan, og de helt yderste skamlæber dækker og holder på de inderste, det irretere mig, hva kan det være? s:
det klør også hele tiden, og det er rigtig pinligt når jeg er sammen med nogle. og jeg så kommer til og klø og de ser det. jeg bruger altid den undskyldning hvis de kommentere det, at det er forid jeg er ved og få min menses. men det kan jeg jo ikk bruge hele tiden, jeg anstrenger mig meget når jeg går. og bliver også nødtil at sige at jeg skla side ned. fordi jeg fx har ondt i maven benet eller noget lign. men det med mit underlliv gør mig ked af det :'( .. jeg ville ønske den var pænere, og mine inderste sskamlæber var indebords. ): hilsen mig :'(

Svar:
Hej med dig
Det lyder ikke særlig sjovt at have det på den måde. Det lyder til, at det påvirker dig meget, og at det gør dig meget ked af det.
Det er meget godt, at du har talt med dine veninder om det. Det kan være rart at tale med veninder om sådan nogen pige-ting. Det er ærgerligt, at de ikke genkender de ting du har fortalt.
De store skamlæber "dækker over" de små skamlæber. De store skamlæber når ikke sammen hos alle kvinder, og det er helt normalt, at det er sådan. Derfor kan de små skamlæber godt være meget synlige. Det kan måske være det du oplever. Det er svært for mig at sige, hvad det kan være, uden at have set på det. Du skal vide at piger/kvinder kan se meget forskellige ud i underlivet uden at der er noget galt ved det.
Jeg kan høre på dig, at du tænker meget over det, og at det betyder meget, også i forhold til din kæreste. Derfor er det vigtigt at  du får kontaktet din egen læge og få tjekket det. Din læge er vant til at lave underlivs tjek hver dag, også på piger på din alder. Han/hun vil kunne se, om det ser normalt ud, eller om der er noget galt. Din læge kan også vise dig tegninger om hvordan det normalt ser ud.
Meget kløe i underlivet kan være symptom på betændelse. Det kræver også et tjek af underlivet for at være sikker på, om det drejer sig om betændelse. Din læge vil efter at have kigget på dig, kunne fortælle dig, hvad det drejer sig om.
Husk også at fortælle din læge, hvor meget du tænker på det, og hvor ked af det, du bliver.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph