Tvivl om skeden
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er 17 år og jomfru. Jeg har mærket oppe i min skede og jeg syntes det mærkes forkert. Jeg kan ca. 5 cm. oppe i skeden lidt til venstre mærke en dims af en art, den er relativ stor. Den er ikke øm eller noget. Men jeg er lidt bange for hvad det kan være. Måske du kunne forklare hvordan en skede skal mærkes? For jeg syntes ikke min er rund, og lang som et rør. Jeg har overvejet at gå til lægen, men jeg syntes det er lidt svært lige at tage sig sammen, nu hvor det jo er et lidt intimt problem. Håber du kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig!
Jeg vil starte med at rose dig! Det er bare super godt, at du undersøger din egen krop og lærer den at kende. Og rigtig godt at du går videre med det, når du finder noget, der ikke er som du forventede.
Nu kan jeg jo ikke være helt sikker, når jeg ikke har set dig, men jeg tror, det er det nederste af din livmoder, du kan mærke øverst i skeden. Når du mærker op i skeden, kan du i toppen mærke en blød, men fast halvkugle i toppen af skeden. Den har et lille hul i midten. Den behøver ikke sidde lige i midten, så det kan godt passe, at den sidder lidt til venstre.
Hvis du på Google søger på "vagina, netter", kommer der nogle ret gode tegninger, hvor du kan se, hvordan livmoderen munder ud i skeden.
Du spørger, hvordan en skede normalt føles. Det er svært at svare på :-) Lige så forskelligt som kvinder ser ud udenpå, lige så forskellige er skeder. Så man kan ikke rigtigt give et svar på, hvad der er normalt.
Hvis du stadig er i tvivl, kan du sagtens bestille en tid hos din læge og blive undersøgt! Det føles måske lidt pinligt, men for din læge er der slet ikke noget underligt eller unaturligt i det.
Jeg har faktisk på bare to måneder haft to pigers den praksis, hvor jeg arbejder,  der lige som dig havde mærket "noget underligt" i toppen af skeden. Det var også deres livmoder, de havde mærket.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål.
Venlig hilsen
marie Louise