Tungesvamp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej. Jeg er en pige og jeg tror jeg har tungesvamp.. det er åbenbart noget som jrg har haft helt for da jeg var lille men som lægerne ikke rigtigt kunne finde ud af hvad det var.. jeg har det altså stadig. Det er sådan at min tunge er hvid med lag længere inde og så er der 1-2 pletter hvor tungen ser normal ud. Det gør ikke ondt, og det bløder heller ikke når jeg børster den.. jeg glemmer nogle gange at børste tænder. måske det kan forværre det? Nogle dage er det der næsten ikke og nogle dage er det der meget. Ved ikke hvad jeg skal gøre, da jeg ikke tør tage til lægen da jeg hurtigt for surt opstød af de pinde de putter på tungen. Derfor har jeg ikke været der endu.. jeg vil gerne fjerne det NU, her hjemme fra da det er flovt og grimt osv. Hjælp!!

Svar:
Hej du
Det kan sagtens være tungesvamp, som du har. Men, man kan også have belægninger på tungen af andre årsager. Endeligt har nogle mennesker mere hvidlig belægning på tungen end andre uden der som sådant er noget galt. Det er ikke til at sige, hvor meget tandbørstning betyder. I fald det drejer sig om tungesvamp, kan det typisk behandles med en mundhulegél, som din læge kan udskrive. Men, det kræver altså at du går til lægen, selvom du ikke har den store lyst til det.
Jeg vil foreslå dig at sige til lægen, at du ikke bryder dig om at de pinde, der bruges til at undersøge for svamp. Så kan lægen være ekstra forsigtig og så plejer det at kunne lade sig gøre uden at det er alt for ubehageligt.
Håber svaret kan hjælpe dig videre. Venlig hilsen Jens-Christian