Træne

brevkassespørgsmål

Træne

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hejsa Jeg skriver herinde fordi jeg gerne vil træne lidt mere osv men der er mange som der siger at det er usundt at træne før ens krop er fuldt udviklet men jeg ved ikke helt omkring det fordi det kan godt være at jeg er 12 men jeg er også 183-185 cm høj så jeg ved ikke rigtigt om jeg kan gøre det jeg vil bare mest af alt træne cirka 10 min om dagen 4 dage om ugen i en romaskine fordi der træner man vidst mange af sine muskler rimelig godt men jeg er bare i tvivl om jeg må begynde på at træne :( Jeg skriver under den her kategori fordi at det har jo noget med ens sundhed at gøre :) Tak for jeres hjælp på forhånd :)

Svar:

Kære dreng,

Det er rigtig godt at du skriver ind og at du tænker over ikke at belaste din krop. Det er nemlig, som du selv er opmærksom på, lige i årene frem til du er en 18 år, at din krop udvikler sig aller mest. Her skal dine musker, dine sener og dine knogler vokse og tilpasse sig til din nye krop.

Når du er 12 år, så er dine sener og led stadig ikke helt færdige med at udvikle sig. Derfor kan kraftig træning med tunge vægte gøre mere skade end gavn. Men det er altid sundt at dyrke motion, det handler mest om at vælge den rigtige form for motion. I dit tilfælde synes jeg det lyder som en god ide at lave lidt ro træning. Så får du trænet hele kroppen uden at du belaster den for meget. Romaskinen er jo lidt ligesom at løbe en tur eller gå til fodbold, som mange gør i din alder.

God træning og husk at strække godt ud bagefter.

Venlige hilsner fra Line