Tre vigtige spørgsmål omkring sygdom
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Brevkasse
1)  Jeg er en pige på 19 år. Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber i kan svare på. I lang tid har jeg haft en kæbe der knækker og sætter sig fast. Kun i den ene side. Det kan gøre utrolig ondt og forhindre mig i at spise nogen gange, endda også at gabe gør ondt. Min læge ville have mig til tandlæge ( hvilket jo koster meget). Det går helt op til omkring øret, og vil ikke mene jeg skærer tænder om natten. Det gør også ondt når jeg trykker ind i siden, og der er en kugleformet ting ved siden af kæben, og jeg er lidt tykkere. Har I nogle gode råd?
2) Så til noget andet. Jeg går og er rimelig træt. Noget skyldtes nok at det er vinter og koldt, for så røre man sig jo ikke så meget. Men er bare rimelig træt og har hovedpine ( hvilket nok ikke skyldes jeg skal have briller) har jeg nemlig fået i december måned :). Men ofte har jeg hovedpine og er træt og har utrolig ømme ribben ( har jeg faktisk haft i over et år). Nogle gange meget værre end andre. Har haft nogle omgange med forkølelse og skiftevis feber og feberfri her de sidste uger, og har lagt mærke til jeg har lettere ved at få blå mærker, nogle gange kommer de uden jeg faktisk slår mig.det jeg så vil spørge om er, om det er noget jeg skal søge læge omkring, og hvad det evt. kan skyldtes?
3) Mit tredje og sidste spørgsmål er, om man godt som ung lige pludselig kan få leukæmi? Er nemlig ved at lave en opgave i biologi omkring det :) og mangler lige svar på det spørgsmål. Tak på forhånd :)

Svar:
Hej pige
Det er godt, at du skriver herinder, og jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål.
1) Det må gøre afsindigt ondt med den kæbe. Ligesom din læge, vil jeg også anbefale at du snart går til din tandlæge, så du kan få gjort noget ved det. Det er desværre dyrt at gå til tandlæge, men hvis du får det bedre, er det pengene værd. Du kan måske låne nogen penge af dine forældre eller venner. Det lyder i hvert fald til, at du ikke skal vente længere tid med den kæbe.
2) Træthed kan skyldes mange ting. Hvis du er vant til at dyrke motion, og er holdt op med det pga. vinteren, kan det måske godt forklare nogen af symtomerne. Jeg vil dog anbefale, at du lige får tjekket din blodprocent, blodtal og D-vitaminstatus ved lægen. Det lyder lidt mærkeligt, hvis du får blå mærker uden at slå dig. Derfor er det vigtigt, at du får taget nogen blodprøver for at se, om blodtallene er i orden. Hvad angår infektionerne, kan det være, at du har været uheldig med at få flere infektioner denne vinter. Blodtallene kan også fortælle noget om der er en infektionstilstand i kroppen.
3) Man kan godt som ung pludselig få leukæmi. Der er også nogen børn, der får leukæmi.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph