Tisset i sengen
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg var i lørdags sammen med en veninde til noget bridgeturnering, hvor vi fik gratis drikkevarer. Jeg drak sådan ca cola fra klokken 09 om morgenen, til 22 om aftenen + to glas vin. Da jeg så vågnede søndag morgen havde jeg tisset i sengen, og det har jeg aldrig gjort før. Det skal lige siges, at jeg lige er kommet af med en blærebetændelse og er på p-piller. Mange vil nok sige at det er fordi jeg havde drukket for meget, men jeg har før i tiden drukket cola gennem en hel dag uden at der skete noget om natten. Jeg frygter lidt at det vil ske igen, feks hvis jeg skal i byen og drikke meget alkohol. Har jeg nogen grund til at være bekymret, eller var jeg bare uheldig?

Svar:
Hej med dig
Du har haft en episode, hvor du ufrivilligt har tisset i sengen, efter en dag, hvor du ikke har drukket særlig meget væske eller alkohol. Du er lige kommet af med en blærebetændelse og er på p-piller.
Jeg synes umiddelbart, ikke du skal bekymre dig om den her episode. Jeg tror, du har været uheldig i denne omgang. Det lyder ikke som om, at du har drukket meget alkohol. Jeg tror, at det hænger sammen med, at du netop har haft blærebetændelse, hvor blærevæggen og vandladningsfornemmelsen i en periode bliver ekstra irriteret, følsom eller forandret. Det er midlertidigt og vil - og skal gå over i løbet af de næste måneder. Hvis ikke det går over og du har gentagne lignende episoder, så skal du gå til din læge og få genundersøgt urinen mm.
Når man er på bytur og fx drikker meget alkohol og måske holder sig ekstra pga. toiletforhold eller kø - er blæren udfordret. Hvis man bliver meget beruset/får for meget alkohol, kan man midlertidigt miste evnen til at holde på vandet. Det er helt normalt og går over, når man bliver ædru.
Jeg vil råde dig til den næste måned at være lidt tidligere til at søge toilettet, når du mærker tissetrangen og undgå at drikke dig selv helt ud i hegnet (det sidste nok et mere generelt råd) ;-).
Håber, du kan bruge mine råd. Og god vind fremover.
vh. Jens