Tisser i sengen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! I weekenden fra lørdag til søndag var jeg hos min kæreste. Vi havde samleje uden kondom og jeg er på p-piller. Han kom så op i mig 3 gange, da vi havde samleje 3 gange, de to dage.. Men efter jeg kom hjem søndag aften og gik i seng søndag nat, vågnede jeg op midt om natten, imens jeg tissede i sengen? Jeg har aldrig pisset i sengen før, udover da jeg var helt lille. Og havde en veninde med herhjemme og sove, det var så pinligt! Kan det være tegn på noget? Hvad kan det betyde? Vil virkelig gerne have jeres hjælp :'(

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket over at vågne op ved St du tisser i sengen. Det var da også uheldigt det var mens du havde en veninde på besøg, jeg kan godt sætte mig ind i at det må have føltes pinligt.
Men redet en god veninde, hvad det jo sikkert er fortæller hun ikke nogen om det. Der er ikke noget farligt i at du har tisset i sengen en enkelt gang. Et kan det være at du og din veninde har drukket mere end man plejer om aftenen feks. At I har drukket en del sodavand, man drikker jo tit lidt mere når man skal hygge sig. Så har din blære været meget stor og fuld og så har du måske drømt at du er gået på toilettet, og så har hjernen sendt impulser til blæren om at den skulle tømme sig. Noget andet kan være at du kunne have fået dig en blærebetændelse mange især unge piger har let ved at få blærebetændelse efter sex, da man bliver udsat for bakterier ofte fra en selv, der vandre op i det korte urinrør og sætter sig i blæren.
Det er vigtigt at gå på toilettet og tisse efter sex-så skyller man urinrøret igennem og så vil det også være en god ide at gå i bad umiddelbart efter eller på anden måde få vasket sig for neden. Du vil som regel kunne mærke en blærebetændelse på at du føler at du skal tisse hele tiden eller at det svier når du tisser. Det er godt at drikke rigeligt, dog ikke mere end to liter om dagen for at fortyndelsesfaktoren urinen og bakteriekoncentrationen.
Nogle gange kan man også få svært ved at holde på urinen, hvis man er meget forstoppet. Så hvis du har hård afføring og ikke har det hver dag skal du huske at drikke rigeligt, spise godt med frugt og grønt og rugbrød, fiberigt og huske at motionere. Hvis det svier når du tisser eller du skal tisse oftere eller du ikke kan holde på urinen igen, så skal du gå til din egen læge og lave en urinprøve for at tjekke du ikke har blærebetændelse. Ellers tænker jeg ikke du skal bekymre dig.
Mvh Malene