Tinnitus/ hyletone i i det ene eller begge ører
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej cyberhus
tror jeg har fået noget tinnitus i det ene eller begge ører. Det er forskelligt hvor det er henne, men jeg kan mest høre det i det ene øre
men nogen gange føles det som om at lyden kan høres i begge ører. Det er ikke vildt højt og det er ikke fordi det generer mig helt vildt, men det er alligevel irriterende. hvad kan det være? jeg er næsten stensikker på at det ikke er ørevoks, da jeg næsten lige har fået renset ører. Min mor gør det da jeg producere vildt meget ørevoks og ikke er særlig god til at gøre det. Det skal lige siges at jeg har et problem med det ene kæbeled. Den lille diskus i kæbeleddet er smuttet ud af sin plads eller har fået en skade. Og jeg har haft nogen propper i ørerne. Altså det føles som om mine ører stopper til/ lukker til særligt når jeg synker. Det er sådan nogle små propper og når jeg Fx bøvser så forsvinder de. Som om jeg har lidt nedsat hørelse når de kommer. ( føles som om de kommer i begge ører ) jeg har hørt i høretelefoner. Ved ikke om det har været for højt, men det tror jeg ikke. Ved du hvad det kan være?

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du hører lyde i dine ører, at det kommer og går og at det nogle gange er i begge ører. Du undrer dig så over, om lydene kan have noget at gøre med, at du producerer meget ørevoks, eller med dit kæbeled der klikker. Derudover kommer der propper i dine ører når du synker, disse forsvinder ex når du bøvser. Det er nogle rigtige gode spørgsmål, og jeg kan godt forstå, at lyde i ørerne, der ikke skal være der, kan være irriterende!
Tinnitus er en subjektiv oplevelse. Det vil sige, at det ikke er nogle lyde man kan måle eller teste sig frem til, det er kun lyde som du selv kan høre eller opleve. Tinnitus kan vise sig som let susen, hylen, brusen, motorlyd, ringende, pulserende eller klikkende lyd. Det er kun tinnitus hvis der ikke er noget udfrakommende der kan foreklare lyden, dvs. at man ikke står ved siden af en bil når man hører motorlyden i øret. Det er kun en fjerdedel af alle der har tinnitus der generes af det. Tinnitus kan sidde i begge ører eller kun i det ene, det kan være der konstant eller periodisk.
Årsagen til ørevoks kan være mange, men ørevoks eller meget høj musik kan være årsagerne. Hvis man har meget ørevoks, så er det ikke en god ide at rense dem med vatpinde. Når man bruger vatpinde, så skubber man tiltider kun voksen længere ind, i stedet for at få det ud, derudover kan vatpinde udtørre øregangen hvilket resulterer i en endnu større produktion af ørevoks. Man kan i stedet for skylle ørerne. Når man er i bad kan man bruse forsigtigt ind i øret, og rense det på den måde. Har du svært ved det, så synes, jeg du skal henvende dig til din egen læge. De kan se om der er ørevoks der generer, og de kan også skylle dine ører.
Når man synker eller bøvser udligner man trykket i mellemøret. Det kan høres som et lille klik, eller som en prop der springer. Det er intet farligt, og det kan ikke gå ud over din hørelse.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie